söndag, december 04, 2005

Idag

"If there was a way I'd hold back these tears, but it's Christmas day
Baby, please come home"

Ja, ni ser ju själva.

Inför julhelgen försöker jag sätta ihop en egen liten Absolute Christmas. Och eftersom Phil Spector-skrivna "Christmas (Baby, please come home)" är den enda jullåten värd namnet har jag ägnat några timmar till att soulseeka fram den i ett par fräcka versioner.

Darlene Loves original från Spectors julsamling är så klart överlägsen. Det blir nästan inte bättre än när Darlene och kören hetsar upp sig ordentligt med en call-and-response-övning och bollar ordet "please" fram och tillbaka mellan sig. Och när allt sedan avtonas med de mest bitterljuva pianotoner jag hört och Darlenes uppgivna "yeah" vill jag nästan gråta snöflingor.

Joey Ramones gubbpunkversion går inte heller av för hackor. Hans minst sagt svajiga röst funkar perfekt i temat, och det brötiga saxsolot är genialt. Att sångaren är död gör bara deppdimensionerna vidare.

The Catskills gör spökligt tanig flickindie av alltihop och det funkar riktigt bra. När de väser fram "They're singing deck the halls, but it's not like Christmas at all" blir jag nästan rädd på riktigt. Death cab for Cutie gör också en fin insats (särskilt pianostyckena), men jag skulle nog hellre höra vad Postal service skulle kunna göra med låten.

Sen har vi såklart U2:s mastodonttagning. Bonos pratintro är genialt och genom att använda en skönt whiskeysprucken gubbröst lyckas han nästan lura i mig att han sjunger varenda ord med tårarna rinnande nerför kinderna.

Jag vill ha fler versioner av "Christmas (Baby, please come home home)". Har The Pogues spelat in den? The Only Ones?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har nyligen fått tag på jethro tulls julskiva, men inte hunnit lyssna på den än. Finns det någon sång där som skulle platsa i din lista?
RS
kulturbloggen.com

Daniel sa...

Åh, jag vet inte riktigt... Jag är inte riktigt klar på vilket förhållande jag har till Jethro tull. Suspensoar och tvärflöjt är inget man tar till sig helt oproblematiskt, som du kanske förstår.