måndag, december 19, 2005

Idag



Jag är i Grängesberg. Jag ska fira jul här. Om jag hade med mig en kamera skulle jag visa hur det ser ut. Grängesberg är ett väldigt sorgligt kapitel i boken om Sverige. Samhället är en avbefolkad och moraliskt söndetrasad liten industriort där folk mest pratar om fylla och lastbilar. Och man gör det på ett väldigt gnälligt dalmål.

Jag älskar Grängesberg på nåt sätt, men samtidigt föraktar jag det av hela mitt hjärta. Kommunikationerna är det värsta. Alla fula, trasiga och sjaskigt 50-talistiska byggnader tycker jag är vackra på något sätt. Får jag tag i en kamera ska jag nog dokumentera hur det ser ut här. Jag tror ingen gett Grängesberg en ärlig chans tidigare.

4 kommentarer:

Isobel sa...

Å, herregud, är du från Grängesberg? Jag var ihop med en kille från Grängesberg när jag gick i ettan på gymnasiet och min bästis när jag gick i sjuan bodde i Blötberget.

Jag är förresten inte säker på att Grängesberg förtjänar en andra chans.

Ida Strid sa...

Jag läsre din och du läser min? - It's a deal! =)

Daniel sa...

Wow, du kan skatta dig lycklig. Jag har aldrig varit tillsammans med en kille från Grängesberg...

Var kommer du ifrån?

Isobel sa...

Kommer och kommer från, men jag gick högstadiet och del av gymnasiet i Ludvika.