tisdag, december 20, 2005

Idag

Min dröm har slagit in. BBC har gjort en partyversion av "Super size me"!

I originalet käkar, som ni vet, en tokrolig figur burgare och strips i en månad och sedan klappar levern ihop. I den brittiska coverversionen har en 30-årig kvinna gett sig ut i nattlivet med ambitionen att festa stenhårt fem dagar i veckan Resultatet? Bilringar, depressioner, försvunnen käklinje, sämre minne och föråldrad hy.

Nu hoppas upphovsmakaren att hennes film ska få samma genomslag som just "Super size me". Tyvärr så tror jag inte hon anar vad det innebär. På något ironiskt sätt var det just McDonald's som tjänade på "Super size me". För när de omdelbara chockvågarna lagt sig efter chockavslöjandet hände något. För när den postironiska generationens främsta namn gläfst klart om det vidriga i att äta på McDonald's hände något.

På något skruvat vis tjänade skräpmatskedjan mest på hela kampanjen. Sällan har väl McDonald's varit mer inne, och när en hel generation med avväpnande ironiska leenden glufsar i sig McFeast och QP Cheese är det inte tack vare "I'm lovin' it"-kampanjer, utan på grund av en amerikans näradödenupplevelser.

Så man gissar ju vilket resultat BBC-filmen kommer få.

Inga kommentarer: