torsdag, januari 19, 2006

Nitton, nollsex



Invandrarbrudarna som säkert snott kläder på H&M eller Filippa K, gubben med den vidriga överkamningen och den motbjudande slipsen, tanterna som i all sin stickade, naturfärgade kulturkärringsvardaglighet skulle kunna göra en bibliotekarie avundsjuk. Och så vakterna, med reptilögon och trailer trash-mustasch. Alla som jag ville skulle vara där var där. Ett besök på en tingsrätt är lite som ett VM i typecasting. Om livet bakom funkisslottets väggar vore en film skulle regissören säkert vara nöjd. Jag är inte nöjd.

De personalansvariga på tingsrätten har nämligen haft den dåliga smaken att anställa en bitter nynazist och sedan satt henne som någon typ av Obergruppenführer på aktuariekontoret. När jag och några journalistkollegor äntrade hennes härbärge för att titta på den nya åtalen utropade hon ”Vad många ni är! Vad vill ni?”. Det märktes att hon läst sin ”Mein Kampf” flitigt. För att kunna häva ur sig sådana främlingsfientliga tillrop krävs det liksom lite bakomliggande litteraturstudier.

Nåväl, jag är som tur är ingen frekvent besökare av tingsrätter. Mitt våtaste tingsrättminne är när jag i Falu tingsrätt såg hur en man i 45-årsåldern, hembrännare och hustrumisshandlare, föll hårt sedan den svenska rättvisan sagt sitt. Han var finne, såklart. Min mamma är från Finland, vilket gör mig till 50% finländare. Jag bränner inte hemma, men dricker jag sprit blir jag våldsam. Och då slår jag både hustrur och äkta män. Jag är fin på det sättet, urskiljningslös i min nävarnas jämställdhetspolitik.

Jämställt är det även i rättsalarna. Där inne kan en människa som är till hälften vattenbuffel processa mot en tjej som är en tvärhand hög för våld mot tjänsteman och våldsamt motstånd. Det är fantastiskt, på det hela taget. Och att genmutationsteknologin kommit så långt!

Men allt är inte lika progressivt. Ja, det är inga upptrampade jordgolv eller så, men mycket känns rätt gammaldags. Den åtalade tjejens försvarare refererade till henne som ”tösen”. Han måste ha tittat på TV4 Plus. TV4 Plus tycker om att visa gammal svensk skitfilm på förmiddagarna. Är TV4 Plus medvetna om vilka skador deras Elof Ahrle-, Adolf Jahr-, Julia Cæsar-, Thor Modéen-späckade tablå kan ge en underarbetad jurist?

TV4 Plus, så mycket att svara inför. Det är ledningen för den skitkanalen som borde varit i rättsalen, inte jag.

Inga kommentarer: