torsdag, januari 19, 2006

Tjugo, nollsex

Det finns många svenska tanter i bloggosfären. Det är roligt. Jag och Julia brukar roa oss med att skicka länkar till svenska tantbloggar mellan varann. Det handlar om den allra sämsta sortens elitism när man skrattar åt illa författade textdrapor om medelsvenssonvardagar, det vet jag. Jag brukar få dåligt samvete efter de här länkskickarsejourerna, men i stundens hetta är det väldigt skojigt.

Men visst finns det tanter som kan skriva blogg. Bodil Malmsten heter en av tanterna som kan skriva blogg. Hon har en blogg som heter Finistère, ett franskt ord för kaffekask. Bodil bor i Bretagne och skriver böcker när hon inte skriver blogg. Det är därför Bodils blogg är så mycket mer välformulerad än övriga 95% av de bloggar som ägs av kvinnor över 30 år. Det är såklart befriande att ett gammalt skrälle som skriver blogg har benkoll på svenska språket. Men jag föraktar nog ändå Bodil Malmsten.

Det började när hon och Per Hagman besökte Kattis Ahlströms "TV-huset" för kanske ett halvår sedan. Ty sällan har jag varit med om värre gnäll.

Jag blir så jävla trött på förment mondäna människor som tycker att Sverige är ett skitland bara för att vi inte har någon Riviera, att vår adel inte har några privilegier, att prostitution inte är helt okej här, att Gudrun Ensslin fortfarande anses vara en större modemässig, politisk och utseendemässig ikon än Mats Hinze eller Timothy McVeigh. Och självklart de här individerna att alla ovanstående fel med Sverige är sossarnas fel.

Åh, dessa poetiska rättshaverister! Sa jag att jag var trött? Per Hagman, Bodil Malmsten och Lasermannen. Tre yuppies som borde skriva en bok ihop. Idag.

Förresten tror jag såg att jag Therese Bohman vid Vasaplatsen idag. Om det var hon så var hon kortare än vad jag föreställt mig. Och hon såg bättre ut än på sitt Skunkfoto.

4 kommentarer:

Annela sa...

Här har du en tant till, som såkade surfa in på din blogg. Kul!! Jag återkommer!!

Therese sa...

Haha! Jag såg också det där programmet. Och tog mycket illa vid mig. Fast inte av Per Hagman, givetvis.
Eh, och alltså, jag satt i en spårvagn vid Vasaplatsen idag, fast då torde det ju på intet vis ha framgått hur lång jag är. Jag är ju rätt lång dessutom. Så om du inte hade föreställt dig att jag skulle vara typ 1,90 så var det nog nån annan du såg.

hanna sa...

Kvinnor över 30 = tanter alltså? Dags att se över sin självbild alltså :)

embryo sa...

det finsk en rivira den liggrer i piteå i en å där