tisdag, januari 24, 2006

Tjugosju, nollsex




Jag har sugits in i nån debatt kring rasism, reseskildringar, generaliseringar, fördomar, konst, Dalarna och Indien (läs här och här). Det är lite jobbigt, särskilt som jag inte har särskilt mycket på fötterna, inte är särskilt konsekvent i min argumentation och bara har känsloargument.

Jag var en mycket bättre debattör när jag var tonåring. Men då gav jag mig å andra sidan aldrig in i debatter om sånt här. Då diskuterade jag Sovjet, homosexuellas rätt att adoptera och fri invandring. Jag kan nog sånt bättre.

Nåväl, det roligaste i debatten är hur alla är rädda för att bli anklagade för att vara politiskt inkorrekta ur den ena eller andra synvinkeln. Är man inte kolonialismromantiker är man arbetarklasshatare och är man inte ignorant är man överkänslig.

Jaja, men det här är en bättre Dalarna-skildring än vadsomhelst av Carl Larsson. Och nu talar vi inte mer om det här.

Inga kommentarer: