onsdag, januari 11, 2006

Tretton, nollsex

I senaste numret av Vår bostad kör man en maffig tespecial och tipsar om tekannor, -glas och -koppor. Det hela toppas med, förmodar jag, ett stycke obetald reklam för kokboksförfattarinnan Lotta Voltaires nyöppnade tesalong Hurry Curry.

Jag höjer lite på ögonbrynen när jag läser att Lotta tror att tiden är förbi för
sterila coffeshops och spring-latten. Vet inte Lotta att spring-lattens tid aldrig är förbi? Och inte teets heller. Latten och teet hänger strikt ihop med drickarnas ålder

Såhär fungerar det. När man är mellan 14 och 18 år dricker man te. Då hennafärgar man håret och klär sig i "varma" färger, är hippie, går med i Ung vänster och spiller chaite på palestinasjalen. När man fyller 20 blir man bitter, cynisk och kåt på mediebranschen. Då slänger man de sunkiga tepåsarna och börjar hinka i sig av det något mer hippa mjölkkaffet. Så, så länge folk fyller 14 respektive 20 kommer återväxten bland både te- och lattedrickarna vara säkrad. Så det så.

Och, ja, just det. När man är mellan 19 och 20 dricker man apelsinjuice, för då har man nåt jävla hälsoryck.

4 kommentarer:

sparris sa...

Jag som är 34 då? Och fortfarande hinkar te like there's no tomorrow? ^^

president sa...

nä det måste ha med smak att göra!
jag dricker fortfarande te. visst har jag i perioder liksom sökt anpassa mig till sällskapet o druckit kaffe men det är f-n inte gott. min son däremot han började köpa kaffe på väg till skolan när han var tio.

Daniel sa...

Sparris: Jag återkommer i frågan när jag är 34, okej?

Prez: Nä, kaffe är inte gott. I början. Men vill man inte ha stryk så gör man bäst i att dra i sig kaffe. Tillslut är man beroende och får ont i huvudet om man inte dricker det. Och du! Din son är cool.

Space babe sa...

Hahaha! Du är rolig. Jag försöker att inte dricka vare sig te eller kaffe, för av båda får man magsår, särskilt när man befinner sig i den stressiga mediebranschen.

Jag säger till dig som drottning Elisabeth till Orlando: Do not grow old.