onsdag, februari 15, 2006

Femtiofyra, nollsex

Johan Hakelius attack på SVT:s "Jobba jämt" är verkligen long overdue. Han, om någon, borde flera veckor innan programmets premiär slaktat programmet där sexism, diskriminering och förlegade idéer om manligt och kvinnligt på svenska företag konsultas bort. Men det är först nu Hakelius reagerar.

Det fanns en tid när jag verkligen älskade Johan Hakelius, även om jag inte höll med honom i allt han skrev. I sina Aftonbladet-kolumner gjorde han allt det jag ville göra - retade upp alla förment politiskt korrekta hustomtar genom, ofta, helstolliga analyser av klass-, ras- och könsfrågor.

Sen blev han tråkig, bitter och repetetiv. Hakelius utveckling kan liknas med Nöjesguidens Carl Reinholdtzon Belfrages. Först avskydda jag honom, sedan älskade jag honom och slutligen blev jag helt likgiltig. Nu skriver han insmickrande blajblaj om Göteborgsrestauranger i Metro.

Bägge herrarna gillar Morrissey också. Det kan inte vara en tillfällighet.

Inga kommentarer: