fredag, februari 17, 2006

Femtioåtta, nollsex


"Gör det bättre själv då!"

Bloggkungen Sigge Eklund verkar inte alls ha gillat gårdagens Sköna killar-debatt och åsikterna om Kanal 5 som Sveriges grabbigaste kanal. "Tryggt skyddade bakom sina skärmar suger man av varandra i en självgod 69. Men någon egen TV-idé har man inte. Nej för fan, men en massa fyndiga åsikter", skriver han klädsamt indignerad.

Ah, så har då den gode Sigge dragit fram det äldsta av alla usla argument mot recensionsverksamheten, den klassiska "gör det bättre själv då"-argumentationen. Alltid applicerbart, alltid lika pinsamt.

Jag gillar inte Sigges "Det är 1988 och har precis börjat snöa" - Skriv en egen, bättre bok då!
Jag gillar inte "Jay Leno Show" - Gör en egen, bättre talkshow då!
Jag gillar inte kaffet på Pressbyrån - Starta en egen, bättre kaffeservering då!
Jag gillar inte Konsum i Borlänge centrum - Starta en egen, bättre butik då!
Jag gillar inte hur AMS sköter sitt uppdrag - Starta en egen, bättre arbetsförmedling då!
Jag gillar inte Morrisseys "I will see you in far off places" - Spela in en egen, bättre låt då!

Det är så jävla löjligt. Ska man inte få ha åsikter om något om man inte är säker på att man kan göra det bättre än den/det man har åsikter om? Jo, naturligtvis ska man få det. Konstruktiv kritik riktad till etablerade personer är överflödigt.

4 kommentarer:

Jonas sa...

Jag håller med dig.
Men även om man inte gillar Konsum i Borlänge centrum så ger man dom väl ändå sitt moraliska stöd, eftersom det är den enda matbutiken kvar i centrum.

Yossarian sa...

Förlåt, kan inte låta bli:

Om du nu inte gillar "gör det bättre själv"-argumentationen ...

And so on... Btw fick jag idag av en kvinna som vi låter vara anonym höra något som är right up there med det du angriper.

Gnäll- och negativitet-metoden. Effektivt för att motverka all slags kritik. Så här gick det till:

Jag: Frisören har klippt mig kasst. Luggen är inte anpassad efter mina vikar. Jag vill inte att det ska se ut som om jag försöker dölja tunnhårighet som inte finns.

Hon: Du är alldeles för kritisk. Det är alltid något fel, du är aldrig nöjd!

Upplösning: Jag tar fram saxen och klipper luggen. Har nu en frisyr jag är jättenöjd med.

Kontenta? Tyvärr blir nog kontentan att det blir bättre när man gör det själv. Vilket inte riktigt var vad jag hade väntat mig när jag började formulera den här toklånga kommentaren. Men det är klart, en frisyr är väl lättare att fixa till än ett tv-program.

Yossarian sa...

Ännu värre:

Ser en film jag inte gillar med en kompis som gillar den. Enligt mig har han totalt missuppfattat vad filmen handlar om, men jag orkar inte ens gå in på det, eftersom jag tyckte filmen var skit, så jag säger inget mer än att jag inte gillade den... men då, trots att jag visat denna tolerans mot hans dumhet, så vräker dumfan ur sig att jag "aldrig är nöjd, du bara gnäller hela tiden".

Sådant kan vara slutet på en vacker vänskap.

Daniel sa...

Naturligtvis kan det bli bättre om man gör det själv. Jag tvivlar inte på att jag skulle kunna göra ett mycket roligare tv-program än det mesta som sänds på, säg TV3, om jag fick produktionspengar och medarbetare. Men det har jag inte. Därför kan jag inte göra det bättre själv.

Men ändå som finns det människor som försöker kastrera den professionella kritiken och min gudomliga rätt att klaga genom att kasta ur sig "gör det bättre själv då!"-kommentarer i tid och otid. De lever i en annan verklighet där vem som helst kan göra vad som helst.