onsdag, februari 22, 2006

Sjuttio, nollsex

Nu har Sverige vaknat upp till Mustafa Cans "Elitlistan" och debatten har dragit igång.
Min åsikt är, såhär ett par timmar efter publiceringen, att särskilt Expressen, SvD och Aftonbladet borde se över vilka av sina journalister de i framtiden vill förknippas med. Är det rimligt att Sveriges största dagstidningar har krönikörer, recensenter och skribenter som tycker hatskvaller är roligt? Ja, kanske. Jag kan ju förstå de som tycker att Elitlistan är en motsvarighet till kafferumsskvaller, men samtidigt... folk har väl sparkasts för att skvallra tidigare.

7 kommentarer:

deep|ed sa...

Är det rimligt att ha journalister som inte är som folk är mest?

Daniel sa...

Ska man snacka skit får man se till att göra det lite mer effektivt än såhär.

deep|ed sa...

Ska man vara ung och oerfaren journalist bör man fundera en vända till.

Daniel sa...

Vad ska jag fundera på?

deep|ed sa...

om det är vettigt att lämna ut personer som Mustafa Can har gjort i samband med Kjöller. Oavsett om Kjöller, vilket jag antar, gått med på det.

deep|ed sa...

Och eftersom jag forskat i media under några år så tycker jag du verkligen behöver fundera över både moral, etik och ditt framtida yrkesval.

Daniel sa...

Moral och etik? Det är ju du som har den självpåtagna rollen som nihilist i den här diskussionen, inte jag.

Men vafan. Tack för tipsen, farsan. Jag skriver ner dem på ett litet förgyllt papper och lägger dem i en sammetsask på mitt nattygsbord så att jag kan komma åt dem snabbt om jag har någon läskig mardröm nån gång.