måndag, mars 27, 2006

Nittiosex, nollsex

På lördagarna medföljer det en livstilsbilaga i tidningen jag jobbar för nu. Den riktar väl sig främst till kvinnor (könskonserverande, säger de som vet), men på sista sidan finns det ett litet allmänbildningstest (garanterat unisex!) .

I lördags tävlade jag mot Martin, Gurkan och Ida i det där testet. Jag vann. Gurkan blev glad över sina slutpoäng, han har tydligen aldrig fått bättre än fem poäng i den där frågeleken. Desto surare var han när det var en fråga om grekisk mytologi. Han kunde inte svaret och förklarade sin okunskap i ämnet med att han minsann kunde skilja på dröm och verklighet.

I helgen slogs jag också av vilken fullfjädrad rättshaverist Linda Skugge hade varit om hon inte haft Expressen som spottkopp. Och den där ledarskribents-PM har helt tappat konceptena, verkar det som. "Tanken på fyra år till med Persson känns vitrysk", skrev karln. Vilka stollerier.

PS. Jag har placerat min blogg i Göteborg på bloggkartan.se. DS.

4 kommentarer:

Anna sa...

Daniel, nu blir jag väldigt upprörd. Frågeleken är självklart inte unisex. Den är konstruerad för kvinnor, det är på de premisserna "livsstilsbilagan" köper in den. Jag har för övrigt själv inte nått andra resultat än 100-procentig seger i könskriget när det gäller sagda test så det måste stämma.
Inget i bilagan är tänkt att läsas av män. Sedan går det ju inte att hjälpa att det är som Amelia Adamo säger (om Amelia mfl); kvinnor köper den, män läser. Vad kan man säga? De vet väl inte bättre.

Daniel sa...

Det är så alltså? Jag hade ingen aning. Men du har förmodligen rätt.

I vårt gäng vinner hursomhelst alltid killarna när vi "spelar" frågeleken. Men det är bara för att vi är så grymt metrosexuella, antar jag.

anna sa...

Jag tror att det är förklaringen, ja. Och mängden metrosexuella män i Dalarna bara ökar, allt fler män medger nämligen att de läser bilagan.

Daniel sa...

Det var fan. Medger... Det låter som om någon form av våld är inblandat.

Bilagan behöver inga fler manliga skribenter (nudge, nudge)?