måndag, mars 13, 2006

Åttiosju, nollsex



I min utbildning har det pratats ganska mycket om "goda reportage" och en journalistform som lite vagt kallas "standupreportage". Jag har ganska svårt för det där, mest för att skriva men också att läsa.

Något annat jag stundtals kan ha svårt för är Natalia Kazmierskas språk och stil. Hennes kompromisslöshet är sjukt underhållande, men jag tycker ofta att hon sjabblar bort sina bästa poänger genom att författa sina krönikor på Lunarstormspråket.


Men nu har plötsligt Kazmierska skrivit ett "gott reportage", en "standupare" och gud så bra det är. Hon har varit i Haag, träffat lite folk och gjort något väldigt, väldigt fint. Helt i klass med Bang eller Slavenka Drakulic.

Alla de där som krävde hennes huvud på ett fat (var jag en av dem?) när den här svenska-journalistiken-håller-på-att-dö!-debatten rasade i somras får ta och göra avbön nu. Sådana här bra grejer publiceras inte ens i DN, höhö.

3 kommentarer:

the great maynardo sa...

Hur definerar man ett standup-reportage?

Daniel sa...

Det får du fråga min lärare om.

arthuro sa...

att det är skrivet som stod hon på scen och försökte vara rolig?

jag tänkte kommentera med "sluta tracka bruden, hon är bara 20", men sedan läste jag artikeln och förbluffades över hur lite någon kan säga i en textmassa av den storleken. stackars natalia, det är inte lätt att vara en samhällets utböling.