onsdag, april 05, 2006

Etthundratre, nollsex

För ett tag sedan publicerade Donnie på Kinky Afro en väldigt skojig lista över krönikörernas b-lag. Allihop på den där listan platsar såklart i b-laget (utom undersköna Lena Sundström, Aftonbladet), men när jag läser motiveringarna är det nästan så att jag byter åsikt. Till exempel anklagas Hillevi Wahl (Metro) för att köra på i ett trygg PK-spår.

Donnie är ofta väldigt rolig, men han ska inte prata om att åka i trygga spår. Som jag ser det så finns det nästan inget tryggare än att vara politiskt inkorrekt i dessa dagar, och där är ju Donnie en av många ava

Under den senaste tiden har han hyllat nazistiskt mode, dissat Andreas Mattsson, funderat på att skaffa hästsvans, skrivit om sitt döda sexliv, kastat They might be giants-skivor, gett tummen upp för rattfylla, hyllat Sting och sparkat upp ett dussintals andra dörrar som samtliga leder till den politiska inkorrekthetens förlovade land. Tryggt och skönt.

Den politiska inkorrektheten är ett tryggt skal, en användbar mask. Den dag du hör mig säga något politiskt korrekt, då vet du att du har kommit mig väldigt nära. Dessutom är det oftast roligare att vara politisk inkorrekt, men som sagt...

När chockvärdet i det politiskt inkorrekta har dött (och det har det tamejfan gjort nu alltså, kolla bara hur tryggt svensson-aktigt det politiskt inkorrekta har blivit när alla kommersiella tv-kanaler försöker casha in med program som "100%", "Extra, extra" och "Veckans nyheter") är det rätt oanvändbart. Det politiskt inkorrekta har blivit politiskt korrekt.

Fortfarande är det ju hippt att vara politiskt inkorrekt, men snart vänder det. Och då får folk skrämselhicka om någon på allvar säger att porr är dåligt, att det finns en manlig kollektiv skuld, betygsfria skolor och att skuldavskrivning för tredje världen är en schysst idé.

3 kommentarer:

Cliff Hanger sa...

Jag håller med. Det är mycket tuffare att våga vara politiskt korrekt idag, i alla fall i bloggvärlden. I mer seriösa sammanhang är det dock fortfarande mer "safe" att vara politiskt korrekt.

Fast det allra modigaste är att våga stå för sina åsikter, oavsett om de för tillfället anses politiskt korrekta eller inkorrekta. Man ska inte vara politiskt korrekt eller inkorrekt bara för sakens skull.

För övrigt är du rätt hyfsad, men långt ifrån bäst. Om du pratar om att blogga alltså. No offense, men jag kan ge dig flera exempel på folk som har bättre bloggar.

Men du kanske menade att du är bäst på att virka, att spela mungiga eller dansa knätofsdans eller prata dalmål eller något helt annat? Detta vet jag inget om. Du kanske verkligen är bäst på detta.

Daniel sa...

Tack för dina politiskt korrekta åsikter.

Jag är inte bäst på att blogga, ack nej. Men om man slår ihop alla mina kvaliteter (borderlinesyndrom är en) och jämför med kreti och pletis sammanlagda kvaliteter så torde det stå klart att jag är bäst.

För det är jag.

Cliff Hanger sa...

Har du borderlinesyndrom på riktigt? Jag hade en granne som hade det och som varit på gång att ta livet av sig några gånger. Läs mer här:
http://tankaromstortochsmatt.blogspot.com/2006/03/galna-grannar.html

Jag tror inte att jag skulle borderlinesyndrom som en kvalitet, men var och en blir lycklig på sitt eget vis...