lördag, maj 20, 2006

Etthundratjugofem, nollsex



Ikväll tävlar Carola för Sverige när Eurovisionsfinalen går av stapeln i Aten. Och hetsen mot henne bland svenskarna är lika tröttsam som någonsin tidigare. När Carola tas upp för diskussion ska någon liten besserwisser alltid klämma in att hon minsann är kristen och tidigare haft kopplingar till framgångsteologiska samfund som Livets ord och Södermalmskyrkan.

Åh, det är så trist! Hur fantasilöst är det inte när den mest relevanta kritiken mot en artist handlar om dennes politiska eller religiösa tillhörighet? Om vi skulle ha samma krav på övriga artistvärlden som vi har på Carola så skulle mängder av finfin soul, r&b, pop och rockmusik varit olyssningsbar. Carola är liksom inte den enda i världshistorien som hävt ur sig politiskt inkorrekta knasigheter.

Men någonstans finns det väl förmildrande omständigheter i den här anti-Carola-kampanjen. Det reflexmässiga motståndet mot svenska kristna och Carola är idag är den enda fråga som förenar Svenne Banan och de finkulturella.

Och det är ju trevligt.

9 kommentarer:

lena sa...

Men det är något konstigt med Carola... Hon väcker så många, och så INTESIVA känslor hos människor. Dom som gillar henne (och dom är ju uppenbarligen många) försvarar henne med näbbar och klor, no matter what liksom, och i stort sett resten av befolkningen gillar henne inte, och anser sig tvugna att med hög röst slå ner på precis allting när det gäller henne.

Själv försöker jag hålla mig någorlunda neutral i frågan, jag är ju ändå rätt ointresserad. Jag tycker bara att hon har förbaskat snyggt hår på den här bilden...

(Jag har läst här en tid, men varit tyst hittills. Du skriver bra!)

Daniel sa...

Jag försöker också hålla mig neutral. Jag är varken för eller emot Carola. Däremot är jag emot korkad kritik.

Och tack så hjärtligt för berömmet. Sånt blir jag glad av.

Anonym sa...

Word /Martin

julia sa...

ursäkta? försöker hålla dej neutral?

min definition av "neutral" är väl: varken för eller emot.
man kan väl knappast påstå att ett euforiskt tillstånd är neutralt? vi var många som såg dej när du lyssnade på vinnarlåten på högsta volym. och log.

Daniel sa...

Ja, i fråga om "Evighets" kvalitet är jag långt ifrån neutral. Det är en fantastisk låt. Men jag låter inte mina politiska eller religiösa preferenser styra mina åsikter där.

julia sa...

nänä. men du älskar ju livets ord?

Daniel sa...

Det gör jag också, ja.

julia sa...

hihihiihihihihihihihihihiihihih.

Fru Hallonbåt sa...

:) du har rätt.. Hehe är det inte konstigt med Sverige, Vet inget annat land som skäms så över sitt kulturarv, jag tänker på kristendomen förstås. Däremot har vi inga propblem att vara öppna för andra kulturer det är politiskt korrekt. Förståelse över alla gränser där.

Kulturdebatt om Narniaböckernas kristna budskap - tänk om barnen tar skada av den religösa undermeningen?

Det finns ju knappast större hot mot dagens unga..... eller?