måndag, maj 22, 2006

Etthundratjugonio, nollsex



Idag får Led Zeppelin Polar Music Prize och det är bara rätt åt alla som bryr sig om det där fåniga priset.

För mig reprsenterar Led Zeppelin i princip allt som är genomruttet med brittisk musik från skiftet mellan 1960- och 1970-tal. Taskiga Hendrix-riff, det förment experimentella med att försöka para ihop styltig amerikansk blues med engelsk folkmusik, Robert Plants ylande. Det är så man kan spy.

Jag avskyr blues. Jag avskyr Jimi Hendrix och hans "musikaliska" arv och jag avskyr albumorienterad hårdrock. Jag avskyr i princip all musik som gjordes innan 1971 som inte är jazz eller Sinatra-pop.

Jag köpte Led Zeppelins första skiva en gång, mest för att omslaget såg fräckt ut. Men jag fick nog rätt snabbt och sålde dyngan till en skivbörs. För det är på skivbörserna Led Zeppelin har alla sina fans, bland långhåriga kräk som närmar sig medelåldern och som aldrig någonsin förstått tjusningen med Merz, Aztec camera, Pulp, Felt, David Bowies sena 70-tal eller Hot chip.

11 kommentarer:

joel sa...

det har blivit väldigt gnälligt här nu daniel..

Daniel sa...

Jag älskar att gnälla.

T. sa...

Nu tycker jag du tar i lite... håller inte alls med... blues är all musiks ursprung... rock on...

/T

Daniel sa...

All musik?

Information fran SAVE sa...

Ok ta det lugnt har nu, gammal sunkig blues ar inget att spatta loss over. Daremot borde du ga hart at alla dessa forbannade gnallband som haller till overallt, tex Coldplay och Keane. Dexy's Midnight Runners borde fa sig en omgang ocksa.

Daniel sa...

Att hugga mot Keane och Coldplay är ju som att sparka in öppna dörrar.

Dexy's skulle jag aldrig säga ett ont ord om. Har man gjort en låt som "This is what she's like" har man köpt sig fri från all kritik.

Ida Strid sa...

Jag håller inte med dig men du är förlåten eftersom bloggen är så grym i övrigt. Underligt när man kommer hem från en lång resan så är det lika kul att läsa ikapp sina favoritbloggar som det är att träffa gamla kompisar. Du är fortfarande bäst...

Information fran Save sa...

Jasa det sager du, ok da sticker jag till Hassleholm istallet.

Yossarian sa...

Haha. Popelitism. Gå och wanka Daniel.

Anonym sa...

Du är ju fan helt dum i huvudet. Jävla nolla.
Jag avskyr hit, och jag avskyr dit.
Ditt jävla fladdersnack är slumpen i ett ljummet ölglas.

Daniel sa...

Fast spetsat med någon form av dödsdrog.