onsdag, maj 31, 2006

Etthundratrettiosex, nollsex



Jag håller naturligtvis med Therese om att Psapp är dödstråkigt. Det förvånar mig inte det minsta att vi ogillar samma musik. För vi gillar ju samma musik. Samma dramatiska, teatrala anslag, samma yviga gester, samma bombasmer. Inbillar jag mig. Alla band och artister hon virar in i superlativer får mitt hjärta att klappa lite extra. Och, ja, hon är i princip den enda bloggaren som virar in precis de artisterna. Hon skulle kunna få spela in ett blandband åt mig för att få bekräfta mina misstankar.

Idag blev det klart med vilka som ska sommarprata. Det roligaste när dagstidningarna presenterar sommarpratarlistorna är att de alltid har med en kort historik om programmet Sommar. Jag har inte glömt att Tage Danielsson kläckte idéen eller
sommarpratarna förr hade "en mer hallåa-liknande roll" men att programmet sedan utvecklades till "att ha dagens personliga tilltal".

Spontant känner jag att
Niklas Wikegård, John Ajvide Lindqvist, Olof Thunberg och Gellert Tamas skulle kunna få mig att sitta framför radion ett tag. Mest otippade bokningarna måste ju vara Malin Berghagen, Nisti Stêrk, Mikael Persbrandt, Zanyar Adami och Klas Östergren. Har man lite koll på vad Sommar brukar boka, och dessutom läst Spermaharens kommenterande lista över "klassiska" sommarpratarnamn, så var det lätt att gissa sig till att att de skulle få prata.

Bäst musik kommer nog Jenny Wilson spela och det blir säkert en bitter kamp mellan Kattis Ahlström och Andres Johnsson vem som ska bli årets Mustafa Can.

1 kommentar:

Therese sa...

Hej, åh vad fint! Jaa, vi verkar ju verkligen gilla samma typ av musik, och av exakt samma anledningar. Jag tycker givetvis att du har hemskt bra smak, hehe. Och så fint bild på Bryan, åh!