måndag, juni 12, 2006

Etthundrafyrtionio, nollsex



Det bästa med Lars Leijonborgs bok, "Global utmaning - Så blir också Sverige en vinnare", är att något komiskt geni hos folkpartiet i reklamkampanjen för boken låter Göran Greider dissa både Leijonborg och boken. Hihi, sådant gillar jag. Klädsam självdistand där.

Tristare är det att presskommentarerna på pockutgåvans pärmar är hämtade från texter skrivna av PM Nilsson (Expressen) och Peter Wolodarski (Dagens Nyheter). Båda är är, som en av mina bästa vänner skulle säga, "liberala blötdjur", och ledarskribenter. Inte litteraturkritiker.

Därför har jag svårt att tro på att Wolodarski är rätt man att avgöra om boken är en "välskriven skildring". Jag tror mer på Göran Greider när han säger att boken "reportagemässigt är en katastrof". Visst, han är också ledarskribent men även något så fint som poet. Fast å andra sidan ligger han väl mest bakom grötrim om industri-Dalarna.

Det är säkert en jättefin bok. Jag fick den i brevlådan idag.
-
Andra bloggar om: , , , , .

2 kommentarer:

Information fran Save sa...

Men ar Goran Greider sa mycket mer litteraturkritiker an PM opch Pidda? Eller ar det manne lite lokalpatriotism som gor att du gar igang pa G:et? Problemet ar val snarare att de tagit kommentarna fran tva snubbar som okritiskt haller med vad Leijonborg sager om globalisering.

Daniel sa...

Nä, inte så himla mycket mer. Men han skriver, som sagt, dikter. Och det ger ett intryck av honom som en långt mer beläst individ än PM - hallå, vem heter PM på allvar!? - och Wolodarski. Den misslyckade Strindbergs-frillan gör också sitt.

Lokalpatriotism och lokalpatriotism... Göran Greider är född och uppvuxen i Vingåker, Södermanland. Det är inte jag. Att han är chefredaktör för en dalatidning är i denna viktiga fråga fullkomligt irrelevant.