torsdag, juni 29, 2006

Etthundrasextiotre, nollsex



"The time that left and never came back is on my mind tonight. 'Cause it's a small town and it misses you, my love". Så trodde jag The Veils sjöng i låten "The tide that left and never came back". Trots att jag visste att den hette just så och därför borde förstå att det var fullkomligt ologiskt att de skulle sjunga något helt annat i refrängen.

Men det passade så bra. The Veils debutalbum kom våren -04 och jag hade redan börjat tröttna. Några av de bästa männen och de bästa kvinnorna i min generation hade redan lämnat Borlänge och sakta gick den iskalla insikten upp för mig att om jag inte snart lämnade Dalarna skulle det bli omöjligt för mig att fixa nya bekantskaper i min ålder.

Jag gick in i någon nostalgisk svacka och började romantisera de där vilda dagarna för två-tre år sedan. Men det var en tid som försvunnit och aldrig skulle komma åter. Och Borlänge var en liten stad och den saknade dig, min älskade. Ett år senare var jag klar med Dalarna, skrev ett avskedsbrev.

Jag lyssnar på The Veils-låten igen. Jag kommer tillbaka. Vi ses snart.

Inga kommentarer: