onsdag, juni 28, 2006

Etthundrasextiotvå, nollsex

Jag har aldrig varit inne på Politruck och läst, men jag kan hålla med i rätt mycket av deras debattartikel som publicerades i dagens Expressen. Jag var precis som dem -99 och jag delar helt deras syn på hur den höger som då existerade. Och deras beskriving av dagens vänster känns också väldigt relevant. Hata USA och försvara islamofundementalistiska galenskaper är det enda som står på agendan nuförtiden.

Problemet är väl att jag inte ser att högern blivit så mycket mer än "killen i klassen som gick runt med sin pappas oversizade kostym och hade slipsnål när han på lördagen satt med sin enda kompis och drack konjak". Och de tankegångar som Politruck-skribenterna formulerar känner jag skulle vara mycket enklare att förankra i ett vänsterorienterat parti än i de svenska högerpartierna. Att göra "borgerligheten till något mer än en fanclub för ett rikt kostymbärande patriarkat" är som jag ser det mer eller mindre omöjligt.

1 kommentar:

Carl-Robert sa...

Ta det lugnt, killen. Mina kavajer, i den mån jag använder några, är alldeles lagom stora.

Inte är jag höger för att hjälpa några rika människor heller. Jag är höger för att jag vill hjälpa människor att få det bättre. Jag är väl inget monster bara för att jag röstar borgerligt?

Tycker du har en lite fördomsfull syn på oss som är höger. Du kanske skulle hänga med högern någon gång? Det kan bli trevligt.