torsdag, juli 13, 2006

Etthundrasextiotvå, nollsex

"Det är något visst med det engelska", skriver Isobel Hadley-Kamptz. Ja, visst är det. Men inte i Borlänge. Här är det mest något visset med det engelska. Engelska, det är en liten öldrickarinstutition alldeles intill en kinesrestaurang som på något märkligt sätt blivit mitt och mina vänners stammishak så fort vi är i Borlänge.

Ja, vissa av mina vänner bor ju fortfarande i Borlänge så för dem är det ju stammishak jämt. Men det är forfarande märkligt. Är det någon som minns hur det gick till när vi började hänga där? Nej, det är det inte. Jo, det handlade om att ta avstånd från de plastiga, de rosaglittrande, de sjabbiga, de fjortisfnittrande krogarna och klubbarna.

Då valde vi ett murrigt hak där nån spikat upp cricketklubbor på väggen och håller det som en fullständig intäkt för att kalla stället engelsk pub. Då valde vi ett ställe där fjortisfnittret ersatts av tanttjatter.

Jag har älskat det där. Men nu går det på tomgång och slentrian. Nu är jag trött på det. Vill ni ha med mig att supa någonstans i Borlänge får ni erbjuda något mer. Jag skulle till och med kunna tänka mig en helkväll på Flamingo.

5 kommentarer:

karolina lassbo sa...

Åhhhh Flamingo! Där har jag festat! Och på Dublins och Stella Blue, och någon gång på Broadway och några gånger på Bolanche. Liljan har det blivit också, för där har jag jobbat!

Daniel sa...

Du vinner över mig! Dublins vet jag inte riktigt vad det är - det finns inte kvar. Broadway blev ju Stella Blu som blev Limit. Jag har festat under alla samtliga förvaltningar. Liljan har jag bara käkat pizza på.

Vart ska du festa i helgen?

Magnus Jäverling sa...

där har du fel din gamla griniga grängsing. Broadway var där s2 är nu. Dublins är det som heter limit nu, innan hatte det mycket riktigt Stella Blu, och innan det hette det alltså Dublins, dessförinnan hette det Daily News.
Och det ska ju bli jävligt skönt att slippa ditt jävla gnäll på engelska i framtiden. Gå du till Flamingo en kväll så kommer du att krypa vid Engelskas entré och bedja att få komma in, men då är det för sent.....

Daniel sa...

I stand corrected.

Hursomhelst är jag, Martin och Dan överens om att Engelska spelat ut sin roll som hänghak. Därför reser vi till Ludvika nästa helg och går på Statt. Det heter inte Statt, men vi vill att det ska heta det.

Anna R sa...

I det inre rummet brukade vi spela biljard med en tvåfaldigt dömd MÖRDARE, lite bikers och en del obetalbara Borlängepersonligheter (kan beskrivas på annat sätt, dock inte här). Jag hoppas att Engelska inte gått ned sig totalt och renoverat och blivit rumsrent eller nåt. Det var det enda stället att fly till, där cigarettröken var blåaste blå, ölglasen kladdiga, överfyllda och framförallt billiga, och ett bargruff något man bara kastade sig in om man var självmordsbenägen. Familjärt, vänligt och livsfarligt på samma gång, oslagbart. Vid bardisken hittade jag min soulmate. Vi var TVUNGNA att gifta oss till slut.