torsdag, augusti 17, 2006

Etthundraåttiofem, nollsex



"Aftonbladets mörka historia". Så lyder förstasidesrubriken på fackliga organet Journalistens senaste nummer. Naturligtvis blir man sugen att läsa, lik i garderoben är mumma, gnägg gnägg. Äntligen en rejäl vidräkning med alla övertramp och dumheter, en svartlista, gnägg gnägg! Nästan två hundra år av vidrigheter och hemskheter och nu
äntligen en redogörelse.

Väl inne i tidningen avlöjar Journalisten, genom att ha läst Maja Hagermans "Det rena landet", att Aftonbladet under 23 år ägdes av rasforskaren, skallmätaren, Akademi-ledamoten Gustaf Retzius.

Det här väcker ju en massa frågeställningar. Till exempel den här: OCH!? Retzius ägde alltså Aftonbladet mellan 1884 och 1907. Inte jättenyss, alltså.

Fler frågor som Journalisten-avslöjandet väcker: Ska verkligen ett fackligt organ ägna sig åt guilt-by-association-journalistik? Ska verkligen ett fackligt organ hänge sig åt att försöka sälja lösnummer genom spektakulära rubriker? Och behöver verkligen Maja Hagermans bok den här gratisreklamen?

1 kommentar:

Anonym sa...

Tjena Daniel S! Jag lyckades inte hitta dig när Liseberg stängde ikväll. PS: Du var väl fångad av en virvelvind. =)

Jag var ju tvungen att se vad det var för blogg du hade, efter att ha sett det perfekta bloggfotot i kollaget. Du kan ju faktiskt skriva riktigt bra. Men kort.

Men hur som helst. Ville bara säga hejdå (är det ett eller två ord?), det var trevligt att träffa dig (även om du är kommunist). Du får gärna adda mig på MSN Messenger - anderswidegren@hotmail.com. Just det, jag har ju inte presenterat mig än. Men nu vet du väl vem jag är - jag kallade dig ju kommunist. =)

Ha det gôtt!

/ Anders W