tisdag, augusti 29, 2006

Etthundraåttiosju, nollsex



"Shoot the messenger". Så heter en av den här höstens mest omdiskuterade tevedrama och visas i morgon på brittiska BBC2. Ironiskt nog är tevedramats titel mer talande för hur det tagits emot av engelsk press än något annat.

Handlingen är lika klassisk som enkel. En ung svart man som tar anställning på en skola där eleverna uteslutande är våldsamma och självdestruktiva svarta unga män. "
He's determined to save the black youngsters at his school from a life of gangs, crime and underachievement – whether they like it or not", skriver BBC på sin hemsida. Inget funkar och den unge svarte lärarens alla goda ambitioner grusas.

Stilmässigt använder man sig av det urbrittiska greppet att tala in i kameran och direkt till publiken. Och det gör den unge svarte läraren. Mest om hur löjlig och störig all afrobrittisk kultur är.

Ja, ni hör ju. I flera veckor har folk kokat av ilska över att den spelats in och över att den överhuvudtaget ska sändas. Toyin Agbetu, ledare för afrobrittiska medborgarrättsrörelsen Ligali, har kallat filmen "racist and a calling card for The British National Party.


Visst, alla förhandsrapporter tyder på att "Shoot the messenger" är en korkad halvrasistisk dynga och jag förstår att man kan bli arg när man ställs inför sådant.

Men har man rätt att bli så arg att man vill stoppa filmen? Nej, jag tror inte det. En annan aktuell händelse i gamla goda England är hur invandrare från Bangladesh har förhindrat att filmatiseringen av Monica Alis "Brick Lane" sker på just Brick Lane i östra London. Varför? De gillar inte boken och känner sig kränkta över hur de asiatiska invånarna som bor på och kring gatan skildras.

Det finns en massa saker jag inte gillar. Men jag inbillar mig inte att ska få något mandat att kontrollera författares, musikers och regissörers produktion. I sådana fall hade Bob Dylan inte fått släppt ifrån sig sin senaste skiva och en film som "Flamingo" aldrig lämnat planeringsstadiet. Jag känner mig som människa nämligen djupt kränkt av bägge dessa kulturyttringar.

Så mitt meddelande till mänskligheten är: Sluta gnäll och låt er bli utmanade av dålig teve, dålig film och dålig musik. I bästa fall kan ni få material till er kanske sämsta bloggpost någonsin.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tjena. Jag vill ha tillbaks min nyckel Daniel Nycklaquivst. Kan du fixa det. Jag har nämligen tappat min. King! /Martin

Daniel sa...

Den har mamma skickat till dig med post. Åtminstone sade hon det. Jag ska fråga igen om hon gjort det.

Anonym sa...

Gör det, för jag har inte fått nån nyckel.