lördag, september 02, 2006

Etthundraåttioåtta, nollsex



Det är val snart! Har vi berört det något? Jag tror inte det. Men nu är tiden kommen och den intressantaste valbevakning har TV3 stått för. Åtminstone om man tittar på deras insats för demokratin från i torsdags kväll.

Partiledare och representanter från allsköns tomtepartier, från Sverigedemokraterna till Linda Rosings Unika parti via Rikshushållarna, Partiet.se och Sveriges kommunistiska parti, hade inbjudits för att skrika i tevestudion.

Stor humor, naturligtvis. Vid sidan av den uppenbart påtände gladporrdansken som vägrade låta en kristen feminist prata till punkt ("Nu är du tyst i Jesu namn!") var nationaldemokraternas representant skojigast. Robert Aschberg frågade hur många av "politikerna" som någon gång svartarbetat eller använt sig av svart arbetskraft. Nationaldemokraten räckte upp handen, kollade sig omkring, noterade att de han betraktade som idioter hade handen uppe. Han plockade sedan ner tassen.

Jag tror att mer seriösa media har väldigt mycket att lära av TV3:s valbevakning. Exakt vad, det vet jag inte. Men det gläder mig något enormt att TV4 har anlitat Jan Guillou som politikerutfrågare. Den mannen är så nära Robert Aschberg man kommer utan att gå direkt till originalet.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror du menar att övriga media bör gå på hårt och oväntat gentemot ej medietränade politiker.

Anonym sa...

aschberg är ju kinglig på att ta ner dårar på jorden. att ge dem utrymme att uttrycka sig och sedan bara förnedra dem. jag röstar på honom.