onsdag, oktober 11, 2006

Att kunna skratta åt och hata sig själv



Säsong två av "Extras" är fantastiskt roligt och imorgon sänds det femte avsnittet på BBC2. För att hylla Ricky Gervais geniala statisthumor gjorde jag igår en statisroll i det Peter Birro-skrivna tevedramat "Upp till kamp" (sänds nästa vinter). Något för er alla att se fram emot och längta efter.

I förra veckan fyllde min vän Nils - evigt saknad i bloggosfären- 24 jävla år. Jag tänkte hylla honom med att göra en riktigt fin blandskiva med de allra bästa låtarna hittills från året som gått. Så blev det nu inte. En himla tur, egentligen.

Det var först idag jag lyckades få hem "Your to keep", The Strokes-gitarristen Albert Hammond, Jr:s debutskiva. Och hade jag mixat ihop den där födelsedagsskivan i fredags så hade Nils - evigt insnöad på Ghostbusters- och gubbrock - missat en av det här årets absolut bästa låtar.

Eller egentligen tio av det här årets bästa låtar, för i detta nu är det helt omöjligt för mig att säga vilken av låtarna på "Your to keep" som är den allra bästa. Just nu är det helt omöjligt för mig att lyssna på det här med kritiska öron. Varenda låt är ett fyrverkeri. Det är finlemmad new wave-pop någonstans mellan uteserveringarna i Vasastan och sommarbad i nån insjö uppe i Dalarna.

För mig, som aldrig varit särskilt förtjust i The Strokes, är "Yours to keep" en befrielse. Hammond, Jr-låtarna är långt ifrån machotyngd slyngelrock. Det enda riktiga problemet jag har med Hammond-skivan är att artisten i fråga anses vara sexig av en gammal flickvän. Och jag har alltid opponerat mig mot hennes smak vad gäller män.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Tough shit. I dylika fall brukar jag hänfalla åt förnekelse. Inte helt moget, men det fungerar förvånansvärt bra.

När det gäller den där Nils verkar han vara ett hopplöst fall, och då gör det ju inget att han blev utan födelsedagspresent. Bättre då att behålla godbitarna för sig själv.

Ps. "Personligt men aldrig privat". Hehe. Ds.

Anonym sa...

"Det enda riktiga problemet jag har med Hammond-skivan är att artisten i fråga anses vara sexig av en gammal flickvän. Och jag har alltid opponerat mig mot hennes smak vad gäller män."

Jag tycker det här var bland det roligaste du någonsin skrivit. Även om det kanske är sant, vad vet jag. Men stycket efteråt fick skrattet att staka sig lite. Det blev för förklarande helt enkelt.

Äh förestem så var det också kul, andra stycket. Även om det kanske är sant så är det kul formulerat. Erkänn.

/Skuggan

Daniel sa...

Skuggan, du har rätt. Jag stryker sista stycket.

nyckfull.net sa...

sista stycket blir roligare ju mindre medveten du själv är om vad du skrev

Daniel sa...

Då är det inte det minsta roligt, gissar jag.

nyckfull.net sa...

nej inte nu längre, när vi fick dej att inse..

m saldén sa...

"Vi"? Är inte Nyckfull blaserade popborgaren Joels soloprojekt? Daniel? Joel?