torsdag, oktober 05, 2006

Engelska sjukan



Är det inte fruktansvärt frustrerande att i princip all hajpad brittisk musik låter exakt likadan? Har man hört Bloc party har man per automatik också hört Razorlight, Maxïmo Park, The Futurheads, Art Brut, ¡Forward, Russia!, The Rakes... Listan fortsätter.

Jag blir så ledsen. Kan inte alla bara sluta upp med att vilja låta som Gang of four? Det finns ju en massa finfina band som ni hellre skulle kunna låta som. Till exempel Pulp. Det är nog det bästa bandet som funnits. Har det gått tillräckligt lång tid för att man ska kunna säga det utan att verka allt för passé? Har Pulp tillräckligt många år på nacken för att de, helt förutsättningslöst, ska kunna betraktas som bra?

Jag vet inte, och jag skiter egentligen i det. Jag har alltid tyckt att Pulp är världens bästa band. Jag har bara låtit bli att nämna det allt för ofta. Varför? På grund av Oasis. Det finns nämligen en anseenlig mängd okunniga och okänsliga människor som blandar ihop Pulp med Oasis, som låter en solkig britpopskugga falla över vilket band som helst.

Och med tanke på vilken bristande respekt samhället har för Oasis och de kvarlevande Oasis-fansen så har jag aldrig velat utsätta mig själv eller Pulp för ett sådant förakt. Därför har jag varit tyst om min kärlek till det här lilla avsomnade popbandet. Nåja, ibland har den märkts ändå, kärleken. Det händer ju att jag dricker min full och då brukar jag bjuda min omgivning på "Babies", en av Pulps allra finaste sånger.

Om du också vill supa dig full, kanske nu i helgen, så tycker jag att du först ska bege dig till en skivaffär eller en nedladdningsklient och införskaffa de nysläppta specialutgåvorna av Pulps gudomliga trilogi "His n' hers", "Different class" och "This is harcore". En genomlyssning av de skivorna garanterar en bra fylla.

2 kommentarer:

y sa...

åh, då är vi två! hur länge ska vi behöva smyga med vår kärlek???

jag funderar ofta på när tiden kan tänkas vara mogen för den obehagliga skuggans bortbleknande. jag vill att det ska hända snart.

Daniel sa...

Jag också. Under tiden får du och jag dansa i lönndom till tonerna av bonusspåren på nya "His n' hers"-utgåvan.

"The first time leaves its trace and then slides into second place and still it feels like morning".