söndag, oktober 22, 2006

Fråga änglarna vem de anropar



Skuggan ska på anställningsintervju i Malmö. Jag avskyr Malmö, men jag är glad för Skuggans skull. Skuggan är nog trött på Borlänge. Men samtidigt behöver jag Skuggan i Borlänge, vem ska man annars slagga hos i vinter när jag ska upp och praktisera på lokalpressen? Jag vet inte. Jag ska fråga Skuggan.

Folk snackar om hur fantastiskt det nya The Tough alliance-albumet är. Jag vet inte, jag har faktiskt inte riktigt orkat ta mig än det ännu. I min lägenhet pågår just nu en liten dreampop-revival och det enda jag orkar lyssna på är Cocteau twins, Slowdive, Dead can dance och Mercury rev. Ganska långt ifrån jättehippa The Tough alliance, alltså.

Ganska långt ifrån Patti Smith också. Hon spelade tydligen när CBGB's, nya vågens egna klubbstuga i New York, klappade igen för precis en vecka sedan. Enligt NME var det, som sig bör, nostalgiafton och Patti spelade Blondie, Velvet underground, The Who, Television, Talking heads, The Ramones... Sen skrek hon "hey ho, let's go!" ett par gånger.

Jag kan nästan inte tänka mig något lika häftigt eller patetiskt.

I somras såg jag Patti Smith i Borlänge. Hon stod i korsningen Stationsgatan-Borganäsvägen och gjorde fantastiska versioner av "Gloria" och "Because the night". Det ska jag tänka på när jag i vinter är och praktiserar i Borlänge och inte har någonstans att bo på grund av att Skuggan gör Citymail-succé i Malmö.

Inga kommentarer: