onsdag, november 15, 2006

Moët et Chandon i ett nätt skåp



Jag var och såg "Marie Antoinette" igår. Herregud, säger jag bara. Det är verkligen inget lätt film, men ju längre tiden går desto mer går det upp för mig hur mycket jag tyckte om den. Jag gissar att väldigt många recensenter (mest män) kommer att såga den. Det är så mycket som talar för det. 80-talssoundtracket, alla icke-franska skådespelare och bristen på förklaring till varför människan jagas på flykten av en gapande pöbel. Och sedan finns det nog en och annan surpuppa som känner för att sänka Sofia Coppola efter "Lost in translation"-hyllningarna också.

Men jag kommer inte sänka den. Hade den publikation där jag har med min recension på fredag delat ut betyg hade jag gett den en fyra. För det är en vacker och ja, unik film. Åtminstone om man jämför den med alla formaliserade kostymdramer om 1700-talet. Och Kirsten Dunst har aldrig varit bättre.

Nu tror jag faktiskt att jag ska beställa Antonia Frasers Marie Antoinette-biografi. Kanske kan jag komma över min frankofobi innan årsslutet.

Inga kommentarer: