torsdag, november 02, 2006

Nöjesguiden och CDON presenterar...



Varför har ingen reagerat på hur Nöjesguiden rear ut den journalistiska integriteten? Är det överhuvudtaget någon som har reflekterat över det faktum att journalister på Nöjesguiden också författar rena annonstexter i tidningen?

Såhär är det: CDON har tillsammans med ZTV dragit igång en satsning på demomusik och på sin hemsida bereder man plats för oetablerade artister, grupper och producenter. Sedan har man köpt reklam i några svenska medier för att marknadsföra projektet.

I senaste numret av Nöjesguiden har CDON köpt en annons för att uppmärksamma demosatsningen, men man låter också en av Nöjesguidens mer namnkunniga recensenter tycka till om några valda demolåtar. Och detta under en vinjett som tydligt anger att det hela handlar om en annons. Själva textblocket kröns också av CDON:s logotyp.

Är det här något att bli upprörd över? Man kan ju hävda att det handlar om klassiskt recenserande. Men, det klassiska recenserandet brukar sällan fungera så att ett företag köper en annons för ett kommersiellt projekt och får annonsen utformad som journalistik av en av på tidningen skrivande journalist.

Föreställ er att ett bokförlag skulle köpa en annons för sina nya böcker i exempelvis DN eller SvD och att tidningen skulle låta en av sina litteraturskribenter "recensera" böckerna. Vilken trovärdighet skulle journalisten ha som fri och självständig tyckare?

Man kan också hävda att det här är vad man får räkna med när man har med en gratistidning att göra. Men det intressanta är att något sådant skulle man inte ens på en gratistidning erkänna. En gratistidning skulle vara dödsdömd om den medger att ett annat företag ligger bakom vad som vid en första anblick tycks vara redaktionella satsningar. Åtminstone kunde man tro det. Nöjesguiden hymlar inte med vad de sysslar med, men alla kritiska röster är tysta.

Texter någonstans mellan redaktionellt material och annonser har faktiskt blivit något som Nöjesguiden kunnat syssla med ett bra tag utan att någon ifrågasätter det lämpliga i det. I våras publicerade Nöjesguiden en rad annonser för Hultsfredsfestivalen där en av tidningens skribenter skrev hyllningstexter om band som skulle uppträda på festivalen.

Flera av de band journalisten hyllat för Hultsfredsfestivalens räkning - och förmodligen också fått ganska fint betalt för - skulle han senare på redaktionell plats recensera. Med trovärdigheten och integriteten i behåll? Jag tror inte det.

Visst, det är populärt att säga att objektiv journalistik inte existerar och att ingen journalist kan vara fri och självständig. Men detta innebär inte att journalistiken bör förfalla till motsatsen. Inte ens den journalistik som finns i gratistidningarna.

3 kommentarer:

julia sa...

till och med en ofödd unge kan ju fatta att det inte finns objektiv journalistik- men det är varenda journalists förbannade skyldighet att sträva efter objektivitet. annars tycker jag fortfarande att man valt fel yrke.

det som inte existerar är subjektiv journalistik. det är tyvärr bara journalistiken som tagits som gisslan av personer som bättre hade passat i forum där man får chans att bejaka sig själv och sitt yttre. bb, fame factory, idol, farmen osv.

det är väldigt sorgligt, och journalistförbundet borde ha riktigt kniviga inträdesprov. typ: gör en intervju där du belyser någon annans problem/framgång.

Petter sa...

Visst har någon reagerat på det här förut. DN skrev en liten (dock med betoning på just Liten) orolig/elak kommentar när nöjesguiden drog igång med "samarbetet". det var väl ett sisådär år sedan nu

Mathias Holm sa...

Personligen saknar jag bra, objektiva tidningar på nätet eller tryckta som skriver osignade bands alster. Dvs medium för osignade band att visa på deras musik till i första hand en recensent. För att inte svalla över av bidrag torde en avgift per låt tas från låtgruppen; Som också finanserar recenserandet. Men då uppstår ju problemet att biter man den hand som föder en? De pengar som dimper ned kanske kan gå till en vinnare varje månad som via pengarna får medel och chansen att producera en demo cd.

Det finns oerhört många duktiga musiker i det här landet. Vi borde bli bättre på att vårda dessa och få fram deras musik.

Mathias, Faihido www.faihido.com