torsdag, december 28, 2006

Om Bobbo Viking, kanske



I Ludvika kan man inte få armbandet till sitt armbandsur lagat om inte armbandsuret är inköpt på Guldfynd. I går var jag alltså mycket arg och upprörd i Ludvika, eftersom jag inte köpt mitt armbandsur i Ludvika, på Guldfynd.

För ett par år sedan tyckte jag att Ludvika var en svårhittad och hyfsat stor stad. Jag kunde bli helt borta om jag klev ut på Storgatan genom Åhléns-entréen. Jag visste inte åt vilket håll man skulle gå för att komma till buss- och järnvägsstationen. Det vet jag i dag.

Det kanske bästa med Ludvika är biblioteket. Det känns som att vi har pratat om det här förrut. Eller så kanske det var Åhléns jag hajpade då (se där - jag är som en inkarnation av den här jävla högkultur-/lågkulturdebatten, eftersom jag både gillar bibliotek och svenniga affärer).

Jag praoade där, på bibblan alltså, när jag gick i högstadiet. Jag fick sortera cd-skivor och lyssna på vilka cd-skivor jag ville. Jag lyssnade mest på Pulp-samlingen ”Countdown” och hon som var min handledare sa att det lät som David Bowie. Då visste jag ännu inte vem David Bowie var.

Jag sitter på ett rum med utsikt över biblioteksentréen. Undrar om biblioteket är stängt i dag? Kanske. Det här rummet påminner mig om Australien, trots att jag aldrig varit där. Förstår ni hur jag menar? Jag blir alltid så här sentimental runt jul.

Inga kommentarer: