fredag, januari 19, 2007

Min hjärna är manipulerad

Det finns något djupt fascinerande med Karolina Lassbo, och det verkar ju alla tycka. Folk får något nästan religiöst i blicken när kvinnan diskuteras. Tänk ändå, att hon tjänar pengar på att blogga! Och hon har helt sjukt många besökare! Vilket FENOMEN hon är!

Det jag tycker är mest fascinerande är hur hon lyckats upprätthålla illusionen av sig själv som en vanlig tjej som bloggar om sitt privatliv. Trots att varannan bloggpostning handlar om något företag som hon rimligtvis får pengar av för att uppmärksamma.

Att hon lyckas formulera annonserna på ett sådant sätt att hennes läsare/fans tror att det är helt vänskapliga tips på bra produkter visar ju bara på hennes briljans som marknadsförare. Och hennes läsares/fans brist på kritiskt tänkande, men det är en annan diskussion.

Missförstå mig rätt, vill man använda sin blogg som ett redskap för att göra reklam så ska man naturligtvis få göra det. Det som är intressant är den naivitet som media uppvisar i sitt gullande med Karolina Lassbo. Att Karolina Lassbos blogg har gått från att vara en välbesökt blogg om en juridikstuderandes vardagsliv till en välsmord marknadsföringsapparat verkar ha gått våra medier helt förbi.

Vilka andra marknadsförare än Karolina Lassbo får en sådan ovärderlig uppmärksamhet i snart sagt alla svenska medier? De företag som köpt publicitet på Lassbos blogg jublar varenda gång hon får breda ut sig i alla möjliga situtioner och i alla möjliga radio- och teveprogram och tidningar. Vilka andra spindoktorer erbjuds den möjligheten?

Den journalist som idag skriver ännu en okritisk artikel om "fenomenet" Karolina Lassbo har automatiskt blandat ihop redaktionellt material och ett rekalmbudskap. Ett tv-inslag om "fenomenet" Karolina Lassbo är en reklamspot för en massa företag som slipper betala för uppmärksamheten.

Ännu en av bloggarnas barnsjukdomar, antar jag.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Någon har nog blivit länkad till för sista gången hos Lassbo...
Bra gjort! Mer sånt!
/Redaktörn

karolina lassbo sa...

De annonser jag direkt tjänar pengar på är de som sitter i högerkant. Allt redaktionellt material finns i löpande blogg och det får jag inte en krona för. Jag skriver om det jag vill skriva om, och visst länkar jag både t ex spa-anläggningar, krogar, andra sajter och produkter i nästan vartenda inlägg, men det gör jag helt frivilligt och får knappast betalt för. Jag väljer helt fritt vilka som ska få "gratisreklam" (eller "gratissågning") som en del av min yttrandefihet. Svårare än så är det inte.

John sa...

Det är svårare, Lassbo!

Du tjänar förstås indirekt på att omnämna produkter i din spalt.Det är ju därför du får annonsörer.
Klart att företag lockas att annonsera hos någon som berömmer produkter hon gillar och har gjort sig själv till ett varumärke med en beundrarskara.

Du är helt enkelt hyperkommersiell samtidigt som du är "fri", vilket naturligtvis är idealiskt för annonsörer. Gratulerar till konceptet.

Och när din sajt omnämns i olika sammanhang är det reklam för dessa produkter och dina annonsörer - enklare än så är det inte.

Notera att jag inte anklagar dig. Däremot tycker jag DS har en poäng som anklagar medier för att anlita dig som en slags oberoende medieröst när du också är en kommersiell aktör.

Men det är ett problem som är större än så. Ta alla lanseringsintervjuer i SVT till exempel, för böcker och skivor och en massa saker. Gratisreklam i public service är den bästa reklamen.

/Yossarian
http://mom-22.blogspot.com

karolina lassbo sa...

...ja och tänk när DN eller Svenskan skriver om ett företag, en produkt eller en männsika i sina artiklar, då gör de ju indirekt gratisreklam för de olika aktörerna!

karolina lassbo sa...

Fööresten, Daniel: Kan du maila din mailadress till mig? karolina@glamourbloggen.se