torsdag, februari 22, 2007

Faller & skrattar

Metros unga alibi, 4½-åriga kolumnisten Vicky Olesen tycker att det bästa just nu är "alla svenska humorprogram som går på tv just nu". Vicky tycker att "vi" är "sanlöst roliga".

Och detta samtidigt som i princip alla andra dödförklarat den svenska komedin. Vilka svenska komediserier är roliga överhuvudtaget, Vicky? Okej, jag brukar skratta åt "Sexinspektörerna", har du sett det? Ja, då förstår du säkert att det är humor av den ofrivilliga sorten och på intet sätt bör blandas ihop med den frivilliga.

Men vad är roligt? Är det "Situation Magnusson"? "Hjälp!"? Eller "Playa del Sol"? Nej, det är det inte. Hur jag än letar i tablåerna efter svenska komedier så hittar jag inget som, ens på pappret, kan få mig att le. Och då är ju komedi, som du vet, bäst på pappret.

Det har inte visats en bra svensk komediserie på teve sedan "Ulveson & Herngren". Såg du det, Vicky? Trodde väl inte det. Hade du gjort det hade du kunnat kallas "oss" "sanslöst roliga" med gott samvete för redan två år sedan.

I kväll ska jag titta på Rowan Atkinsons ståuppshow som visas på SVT. Den är inspelad 1991, men ligger ändå flera ljusår före en stammande Robert Gustafsson, en kåt Morgan Alling och en usel imitatör som springer runt på franska rivieran och leker Dom Joly.

3 kommentarer:

nyckfull.net sa...

Varför säger hon "oss" och "vi"?
JAG VILL FAN INTE HA NÅT MED "humor"-LÄGET I SVERIGE ATT GÖRA!!!

Anonym sa...

Daniel du är bäst när du är elak. Men det visste du.

Moa sa...

Jag är tyvärr inte medveten om när "Ulvesson & Herngren" gick, men däremot måste jag säga att den del av nittiotalet jag fortfarande minns bjöd på rätt bra serier. "Rena Rama Rolf" är en klassiker! Det gick dessutom en superb serie på TV3 som hette "Livet är en fest". Den var mycket rolig tyckte jag. På senare tid kan man ju inte klaga på fantastiska grejer som "Hipp hipp" och "Ursäkta röran vi bygger om". Sjukt bra grejer. De nya sakerna du nämnde (Playa del Sol osv) har jag inte sett, men tur verkar det vara. Förutom "Parlamentet" går inget roligt svenskt på TV idag. Tyvärr.