söndag, februari 18, 2007

Hon borde bloggat också



I dagens G-P skriver Emma Engström - i en artikel som inte finns på nätet - om hur personliga tragedier blivit en del av kändisskapandet. Anna Nicole Smith, Tilde Fröling, Kikki Danielsson och Marilyn Monroe tas som exempel. Pr-konsulten Dominika Peczynski intervjuas och hon säger att hon sett att många "använder tragiken medvetet som ett vapen för att vinna sympatier och på så sätt få utrymme".

Jag är inte pr-konsult men jag har också sett det. På drivor av bloggar dyker de upp, skribenterna som vräker ut sina privatliv i jakten på läsare. Har man inga besökare, ingen trogen läsekrets är det allra säkraste kortet att berätta om sin egen eller föräldrarnas alkoholism, övergreppen man utsattes för i gymnasiet, sina missfall, om hur man gick in i väggen, syddes in på psyket eller fick se sin pappa bli mördad framför ens ögon när man var tio år.

Oavsett vilka kvalitéer en blogg har så kommer skribenten bakom den vara en uppburen ikon och hjälte så fort han eller hon berättar om någon jobbig händelse. Exemplen är alldeles för många för att räkna upp. Dessutom vågar jag inte exemplifiera, för då kommer säkert något jobbigt hända mig och jag skulle nog inte kunna hålla mig ifrån att berätta om det på bloggen.

Hur som helst - hur många av dessa misärbloggare vågar vi tro på? Hur många av dem är bloggarnas motsvarighet till JT LeRoy? Ingen vet. Ingen vågar fråga.

Inga kommentarer: