söndag, februari 04, 2007

Vett och etikett



Nu är Göteborgs filmfestival slut och en frågeställning har vuxit fram i mitt huvud. Alltså, vad är grejen med att ALLA festivalbesökare (utom jag) måste skratta nästan demonstrativt högt åt exakt varenda situation, varenda replik som är pyttelite kul? Om det skildras på vita duken och faller utanför en grå vardagsram - och det kan handla om en scen med en snubbe som går på gatan med en oknuten sko - belönas det med öronbedövande skrattsalvor från publiken.

Jag skulle vilja vara med när alla de här läkarna, lärarna, studenterna, kulturhjonen ser på en film som är rolig på riktigt. De skulle dö av skrattkramper! Men tyvärr ser inte festivalbesökare roliga filmer. Det är för simpelt, trivialt, banalt för deras utvecklade kultursmaklökar. Istället väljer de att gapskratta åt filmer där en tjej under en middagsbjudning inte vet hur man trakterar en skaldjursgaffel.

4 kommentarer:

Mårten sa...

Pretty Woman?

Daniel sa...

Hm, den filmen har jag inte ens sett. Det kanske var ett dåligt exempel om folk kopplar det till "Pretty woman".

Yossarian sa...

Ja det är fint. Ta till exempel skitfilmen The Night Bagdhad Fell.
Det var förmodligen den sämsta filmen jag någonsin har sett. Men jävlar vad bra alla tyckte att den var - eftersom den kom från Egypten och drev med USA. De hade kunnat stanna hemma, de hade ju redan bestämt sig för att den var bra. Varför se den?

Daniel sa...

Haha, de borde gått för att se "Borat" i stället. Men det går ju inte, det är ju något så vulgärt som en KOMMERSIELL och INKOMSTBRINGANDE KOMEDI producerad i VÄSTVÄRLDEN!