tisdag, mars 13, 2007

En landsfaders död



Nu sänds snart inte teve analogt i Sverige längre. Igår försvann två analoga tv-kanaler i Storstockholm. En epok går i graven! Har någon brytt sig om att prata om det? Nej, man pratar bara om modern digitalteve och alla härligt moderna förtjänster härligt moderna digitalteve har.

Det är som att en statsminister eller kung skulle dö eller avgå och alla bara fokuserade på hur bra och skön efterträdaren var. Men skillnaden är att analogteve är tusen gånger mer en landsfader än Per-Albin, Palme, Fälldin var.

Se på det såhär: sedan 1956 har analogteve varit, så att säga, statsminister. Alla som är under 51 år känner inte till någon annan teve än den analoga. Okej, det är en överdrift, den digitala teven har försökt smyga in på scenen ett tag nu. Och, vafan, det påminner ju rätt mycket om hur den politiska makten funkat i Sverige - historiskt mest sosseregeringar, men på senare tid har borgarregeringarna kommit allt tätare inpå varann.

Skillnaden är väl att sossen Göran Persson fick lovord av sin moderate statsministerefterträdare. Analogteven kan inte räkna med något sådan från sin arvtagare. När analogteven begravs om två veckor kommer inte ens dess ivrigaste anhängare att sörja.

6 kommentarer:

Joel Josefsson sa...

Har analogteven några anhängare överhuvudtaget? Jag hade en kompis som hade någon romantisk syn på vhs men hon fick närmast en utskällning.

Daniel sa...

Alla som tittat på teve fram tills nu när skitfräna digitalteve kommer måste väl vara analogtevens fans?

Joel Josefsson sa...

Men dom har väl skaffat box?

Front de Boeuf sa...

Detta måste vara ett av de galnaste och konstiga blogginlägg jag nånsin läst på din blogg.

/Front de Boeuf

Daniel sa...

Haha, tack för det. Idag skrev jag något ännu konstigare. Och imorgon ska den texten dissikeras i klassrummet. Får jag rolig kritik på den så åker den upp på bloggen, tillsammans med omdömena.

Joel Josefsson sa...

Yes!
Påminner om att jag borde leta upp min gamla debattartikel om nåt ämne jag glömt, på 10 000 tecken som jag skrev i ett svep när jag hade lika hög feber.