lördag, mars 10, 2007

En television för folket



Expressens kulturredaktion har bett 100 personer att rösta på sina tre favoritserier under tv:s historia. Och idag - tekniskt sett igår - offentliggjordes listan. Vann gjorde, inte helt överraskande, Michael Lindsay-Hoggs och Charles Sturridges "En förlorad värld".

Av omröstningen utslag drar kulturredaktionens valförrättare en slutsats, som dock inte finns med i nätversionen av artikeln. "Och om nu SVT verkligen vill vara folkets television är det - tydligen -[...] dags att rota fram En förlorad värld ur arkiven och reprisera", står det i sista stycket.

Varför? För att "Eva Hamilton, Jan Scherman, Robert Aschberg och 97 andra tv-personligheter, författare och kritiker (dock ej Johan Ehrenberg) " tycker det. Folkets television var det, ja.

Undrar hur resultatet skulle bli om "folket" fick rösta i frågan. Lite mindre tyskt, gissar jag. Och lite mer "Hipp hipp", "Rederiet", "NileCity 105,6", "Dallas" och "Hej baberiba". Själv saknar jag "Simma lugnt, Larry", "Extras" och "Riket" på listan.

1 kommentar:

joel sa...

Var har du läst den invandrarfaktan? Hur som helst gör den dig till andra generationens invandrare och mig till tredje. Min mormor är från rumänien och min morfar från Skövde.

Du har ju lite mer blatteblod som skvalpar omkring. Men nog fan är vi svarta.