tisdag, april 03, 2007

Journalistiskt nörderi

Minns ni hur det var när man var liten och hade så lätt för att totalt gå upp i någonting? Det kan ha varit en bok, ett politiskt parti, ett popband, eller en film. Man ville prata om boken så fort man fick chansen, på bildlektionen rita av popsångaren, skriva specialarbeten om filmen och affischera stan med partiets affischer.

Jag har varit där och när jag läser senaste numret av Rodeo är det som att ställas inför mitt besatta femtonårsjag när jag ser att Björn af Kleen skrivit ytterligare en artikel om överklassen. Björn af Kleen brinner av fascination för överklassen. Det kan inte ha undgått någon som någon gång har läst Björn af Kleen eftersom Björn af Kleen samlade journalistiska gärning handlar om att analysera, skärskårda eller bara slött betrakta överklassen.

Det finns något vackert i det, men jag kände mig alltid obekväm och nästan lite skyldig när någon klasskamrat eller förälder anmärkte på mitt nörderi och min besatthet. Man vill inte bli avslöjad som någon som totalt tappat koncepterna, liksom. Undrar om Björn af Kleen känner likadant.

Inga kommentarer: