söndag, april 29, 2007

Kåta kändisar vår tids surrealister



Folk verkar väldigt upprörda över det där kändisar-snackar-sex-reportaget i senaste numret av Bon. Upprördast av alla är, så klart, Linda Skugge. Moraliskt rör sexsnacket mig inte i ryggen.

Mest upprörande är väl den bakomliggande tanken med reportaget. Tydligen ska det fungera som en uppdatering av de"lekfulla intellektuella samtal" kring sexualitet som några surrealister förde under slutet av 1920-talet och som finns samlade i boken "Surrealister om sex".

Då träffades bland andra André Breton, Man Ray, Louis Aragon, Raymond Queneau och Jaques Prévert vid tolv tillfällen under fyra år och diskuterade sexualitet. Nu har man istället låtit samla folk som Marie Plosjö, Quetzala Blanco, Martin Kellerman, Karin Ström och Lasse Lindh och låter dem vid ett, två tillfällen, när de förmodligen är packade allihop, pladdra på om hur de vill sätta på och vill bli påsatta.

Det enda surrealistiska i Bon-reportaget är att någon anser att Marie Plosjö och Martin Kellerman och tillhör en svensk intelligentia och söker upp dom när man vill göra en remake på ett sexsamtal med intellektuella förtecken. Och att Sigge Eklund och Madeleine Levy låter tidernas plattaste samtal om sex gå i tryck.

Det enda som skiljer det från en sexundersökning i en kvällstidning är teckenmängden och intervjupersonerna. Istället för kåta Elisabeth, 38, Örkeljunga har man pratat med Karin Ström, 30, Stockholm.

5 kommentarer:

Johan sa...

Haha vilken patetisk kritik

Anonym sa...

Jag tycker nog att det skiljer precis hur mycket som helst mellan kvällstidningarnas sexundersökning och den här fantasiartikeln.

Maarian sa...

Och jag tycker att Daniel har rätt! Jag tänker bara på artiklar av typen "Så här vill svenska folket ha sex" när jag läser Bon.

Anonym sa...

Man kan ha en massa åsikter om det här. Det är förmodligen det Sigge och redaktionen också är ute efter. Däremot KAN MAN INTE tycka att det här var ett "platt" samtal. Då är man i det närmaste störd.

Daniel sa...

Jag må vara störd, men jag anser inte att ett kändisvoyeuristiskt samtal om mediakändisars skrupelfria syn på knulla är den direkta motsatsen till platt år 2007. Bon går ju inte direkt i bräschen, om man säger så.