söndag, april 15, 2007

Mode utan perspektiv



Människorna bakom modebloggen Fatale utlovar i sin programförklaring en "nyanserad blogg" som, bland annat, vill "väcka tankar" och "informera".

Prisa gudarna! Behovet av initierade skribenter som kan, vill och vågar kritisera och analysera modet är skriande. Särskilt som modebloggandet tas på större allvar och bereds allt mer utrymme trots att det främst går ut på att posta fotografier och Tradedoubler-länka.

Tyvärr möter inte Fatale behovet. Här återfinns i stort sett samma fotofjanterier som i alla andra modebloggar, även om kläderna och människorna (läs: skribenterna) som fotograferas här är aningen mer outlandish än det som man hittar hos Engla och Hotspot.

Och de skarpaste analyserna hittills är en platt sågning av av Kate Moss' Top Shop-kollektion ("Då visar man att man tänker kritiskt och ger blanka fan i vad andra gillar", enligt skribenten Hanna Fridén) och en redogörelse för det franska fenomenet bobo, bourgeois-bohème. Att den texten i stort varit publicerad i Metro tycks inte vara något problem.

Så det verkar som att vi får vänta ett tag till på ett av vår tids viktigaste samtidsfenomen får den seriösa behandling som den både kräver och förtjänar.

11 kommentarer:

Hanna Fridén sa...

Jag får alltså inte såga Kate Moss kollektion bara får att Metro också gjort det? inte för att jag läst Metros artikel, men det var lite trist antagande.

Annars så kan jag i alla fall glädja dig med att vi alla på Fatale.se tycker att det känns lite platt och stelt just nu, men att vi hoppas att vi kommer att finna oss mer bekväma med det längs tidens gång och sedan kunna leverera något sjukt bra! Men nu har det ju inte ens gått en vecka, ser du ;D

Annars, kolla in peopledelen, den gillar du kanske!

Hanna igen sa...

Ps. Sorry att jag förväxlade Kate Moss-prylen och Boboprylen, haha.

sofia sa...

Hej! Jag skrev bobo-artikeln men har inte läst den i metro. När publicerades den, vet du det? Kanske skulle vara intresant att se och jämföra :)

Daniel sa...

"Publicerad 2007-02-18 22:20", står det på Metro.

julia sa...

om nån skrivit en elak text om mina texter, hade jag exploderat. jag hade gjort en artikelserie om idioter. och jag hade försvarat mina texter in i döden.


jag tror att det är det den övergripande tristessen i bloggvärlden beror på. intresset för att låta sina ord synas mer än sig själv, är obefintligt. det ger självklart tråkigare läsning.

att hålla med sin kritiker om att ens texter är "platta", betyder undergång.

sofia sa...

jag hittar den fortfarande inte, har du länken?

Daniel sa...

Det är bara att klicka på ordet Metro i min ursprungspost så kommer man direkt till artikeln. Eller så klickar man på ordet Metro här.

sofia sa...

ok haha, tack, ibland är jag ju bara för dum/blind för mitt iget bästa...

Damon Rasti sa...

Skit i den här tönten tjejer, han har ett horn i sidan till mig (Is it cause I'm black and beautiful?), och han har skrivit skit om mig förut. Det är bara att skratta åt honom...

Ulrika sa...

Herregud, jag är sjukt impad av att tre pers försvarar sig i det här inlägget, som jag inte tyckte var särskilt farligt.

Ni kommer ju att bli utbrända om ni en dag blir stora och googlar varje dag och måste försvara er hela tiden. I o f s kommer nog visdomen om att man inte kan älskas av alla efter att man skrivit i några tidningar, och man slutar bry sig. Eller vad säger du Daniel?

Daniel sa...

Jag säger ingenting. Jag lutar mig bara tillbaka och ler. Och så vill jag tacka Damon får den roligaste och mest obegripliga kommentar jag nånsin fått.