lördag, maj 05, 2007

Nu slutar jag blogga!

Hade Linda Skugge redan inte varit en "kändis" hade hon med allra största sannolikhet blivit det, nu när hon lägger ner sitt bloggande. För ni har väl märkt att alla bloggare som genom ett trollslag blir mäkta populära så snart de hotar med att lägga ner och koketterar med alla hot, påhopp och glåpord som de påstår att de får utstå?

Då rycker plötsligt en fanskara som tidigare varit okänd in och visar en sorg som i det närmaste kan liknas med den sorg som kvinnor från Mellanöstern uttrycker när de blir filmade av CNN strax efter att deras barn utplånats av någon missil. "Lämna oss inte! Stanna! Du är bäst!", vrålar läsarna.

Och bloggaren stannar kvar på nätet och fortsätter blogga. För inte kan bloggaren lämna sina trogna fans i sticket. De där hoten, som alla andra offentliga människor får utstå, kanske inte var så farliga ändå. Nu när bloggaren fått sitt ego bekräftat kan ju bloggaren ha överseende med det.

9 kommentarer:

Harry sa...

Jag har faktiskt tyckt att hennes blogg varit riktigt, riktigt dålig. Tråkigt om hot får henne att sluta, men hon borde aldrig lanserats fram på det där sättet av Expressen. Jag förstår att folk ilsknar till när någon så dålig skjutsas fram på en räkmacka.

Joel Josefsson sa...

Äh det är ju nån annan anledning än bara därför, tala klarspråk!

Daniel sa...

Annan anledning än vad? Egobekräftning?

Joel Josefsson sa...

Ja, det är väl nåt mer skäl än så?

julia sa...

hahahaha.

klockrent. det med mellanösternkvinnorna. och allt det andra!

//jp

Daniel sa...

Joel: Skäl till vad?

Lisa sa...

Skitbra skrivet!

Jag är inte heller så impad av de som begråter sig själva och Skugge, se här. Dock utesluter jag faktiskt inte att den senare kan ha utsatts för nån allvarligare form av hot. Hon står ju trots allt bakom en av Sveriges största bloggar och retar skiten ur folk, med namn och bild.

Eller så tröttnade hon väl och önskade lägga ned med buller och bång, det vore ju också just likt henne :)

Andreas sa...

Är det inte lite förlegat att klaga på Linda Skugge?

Jag förstår inte att folk orkar.

De flesta som klagar på henne, verkar vara de som oftast läser hennes inlägg.

Lisa sa...

Andreas, det där argumentet med att "man måste ju inte läsa" tycker jag känns slitet.
Folk vill ju läsa saker som retar gallfeber på dem, och det är ju Skugge mycket medveten om och utnyttjar - hon tjatar ju jämt om hur bra hon är på att retas och göra folk förbannade. Och då är det väl också klart att responsen blir massivare och dyngigare än på nån mesblogg om mat eller trädgårdsodling eller vad som helst.

Vidare tror jag inte att det är sunt att ständigt vända bort blicken när man ser nåt upprörande, även om jag vet att det är populärt (tänk Darfur). Eller förlåt för denna hisnande guilt by association =/ Bloggar var det.

Jag gillar hur som helst Skugge och tycker det är tråkigt att hon slutar.