torsdag, juni 28, 2007

Borlänge, the beautiful!



Idag börjar musikdelen av Peace & Love-festivalen i Borlänge. Jag spenderade fem år i Borlänge i början av 2000-talet och betraktar staden som ett andra hem. Nu kan du också få känna dig hemma i Borlänge.

Besvara fem frågor om Borlänge och vinn en cdr-skiva med de viktigaste låtarna från mina fem år i staden. Skicka dina svar till daniel (punkt) swedin (snabel-a) gmail (punkt) com.

1. Hushagsgymnasiet heter en av gymnasieskolorna i Borlänge?
Men vad kallas skolan, så att säga, i folkmun?

2. Några av mina år i Borlänge spenderade jag i en lägenhet på Honefsgatan i stadsdelen Domnarvet.
När upphörde Domnarvet att vara en egen kommun?

3. Mando Diao och Sugaplum fairy i alla ära, men ett av de förnämsta popprojekten från Borlänge frontas av Anders Ljung.
Vad heter "bandet"?

4. Under 90-talet - före min tid, alltså - anmäldes fler brott i Borlänge än i Stockholm
och Rikspolisstyrelsens undersökning visade att var fjärde Borlängebo blivit offer för brott. Medierna kallade det mest framträdande kriminella gänget i staden för... ja, vadå? Ett popband som spelar på Peace & Love bär också namnet. Vad heter deras debutskiva?

5. Aftonbladets Per Bjurman började sin karriär på Borlänge tidning, precis som undertecknad (om det nu är någon karriär att tala om). Två andra tidningar har redaktion i centrala i Borlänge. Vilka?

2 kommentarer:

Anonym sa...

SPENDERAT?

Ordpolisen vid Myndigheten för språkets renhet har via anmälan uppmärksammats på din användning av ordet spendera som ersättning för ordet tillbringa.

Här lyder vårt utlåtande:

Det är all right. Historien ger dig rätt, även om språksnobbar motsätter sig det. Däremot måste vi varna för att du kan uppfattas som pretentiös om du säger spendera i allt för ordinära sammanhang, vilket du just gjorde.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1629&a=486562

Daniel sa...

Men herregud, jag är ju sjukt pretentiös! Om någon uppfattar mig som sådan så är det en ära.