torsdag, juni 14, 2007

En magisk och mystisk åktur

Jag har upptäckt ett litet popband som jag faktiskt skulle kunna säga är riktigt bra. The Beatles kallar de sig och gör små popsymfonier om både det ena och det andra. Ibland handlar det om jordgubbsodlingar och ibland om valrossar, men vad jag förstår så är det bara eufemismer för något så vulgärt som knark.

Personligen har jag inte orkat sätta mig in i det där utan väljer att göra tolkningen att det faktiskt är valrossar det sjunger om när de sjunger det. Jag väljer alltså att stå upp för det naiva tilltalet i popmusiken som var så populärt under 1960-talet.

Vad roligt att jag tar upp 1960-talet, för The Beatles påminner rätt mycket om klassiska 60-talsband som The Zombies och The Beach boys, om nu någon minns dem. Men det finns ett väldigt brittiskt tilltal hos The Beatles som jag tycker är intressant. I en låt som "Taxman" exempelvis refererar man till brittiska premiärministrar verksamma under 60- och 70-talen. Vilket amerikanskt, eller svenskt för den delen, skulle göra det idag?

Visst, retrogreppet blir rätt sökt i en låt som "Back in the U.S.S.R.", en trött låt där man istället försöker låta som ett klassiskt rock & roll-band. Men låt inte det stoppa er - kolla upp The Beatles! Om jag gillar dem så borde du också kunna göra det.

3 kommentarer:

Yossarian sa...

PAJAAAAAAAAAAS!

Anonym sa...

Har jag fel om jag fått för mig att du aldrig gillat Beatles förut? Att du rent av avfärdat dem som tråkiga och dåliga när andra framhävt deras brilljans?
Om detta nu stämmer borde ha en lite skamligare hållning till ditt tillkorskrypande.

presidenten sa...

du är så himla sen daniel, alla med minsta koll på musik har redan lyssnat sig lessa på det där bandet, soundet skriker "förra året förra året" liksom.