tisdag, juni 05, 2007

Kambodja, Myrdal och Idling

Jag är återigen sist i världen, men jag har precis läst ut Peter Fröberg Idlings "Pol Pots leende". Det är bland det bästa reportage jag läst. Initerat och sjukt välskrivet om en tid och ett skeende som jag gissar att allt för få av oss känner till.

Samtidigt meddelar förlaget Murbruk att man i sommar tänker ge ut 100 av Jan Myrdals bästa texter i samlingen "Medvetandet gör oss ansvariga". Myrdal är, som ni säkert vet, en ande som svävar kring Fröberg Idlings reportage.

"Gemensamt för alla dessa texter är ett ständigt ifrågasättande. Ett motstånd mot förtrycket, oavsett under vilken mask förtrycket uppträder", skriver förlaget i anslutning till Myrdal-samlingen.

Undrar om någon av de 100 utvalda texterna rör Myrdals dåtida och nutida försvar av Pol Pot-regimen i Kambodja? Troligtvis inte. När det gäller det som förr kallades Demokratiska Kampuchea verkar det som att Myrdals ständiga ifrågasättande av förtrycket uteblev

3 kommentarer:

motherfakka sa...

Dalarna whatup!

Anonym sa...

Varför inte uppröras över något mer aktuellt, som t.ex. högerns (särskilt Leijonborgs) omhuldande av Kina, deras stöd till USA:s globala krig?

Men det är klart. Man blir väl inte lika inne som bloggare om man kritiserar högern. Man fyller sin funktion bättre om man sparkar till vänster, och gärna är väldigt väldigt långsint.

Daniel sa...

"Oförmågan att se två brott samtidigt dröjer sig kvar från en svartvitare tid", skrev Peter Fröberg Idling nyss i en recension av Åke Kilanders "Vietnam var nära". Det känns som det citatet passar här.

Men okej. Låt oss glömma gamla oförrätter och uppröras över något mer aktuellt. Vi glömmer Filippinerna, Iran, Guatemala, Indonesien, Vietnam, Laos, Haiti, Kongo, Ecuador, Dominikanska republiken, Chile, Grekland, Angola, Grenada, Nicaragua, Panama... Nu pratar vi aldrig mer om det.

Men visst hade jag kunnat uppröras över det du nämner. Men jag gjorde det inte för att jag i dagarna inte läst ut Leijonborgs anskrämliga Kina-bok. Och för att jag inte vet om Jan Myrdal ännu tycker Kina är finfint.

Det handlar om tillfälligheter och sammanträffanden.