söndag, juni 24, 2007

Marie L och Jan-Boris



Saker jag inte förstår:


1. Att tevekocken Jan Boris-Möller heter Jan Boris-Möller och inte Jan-Boris Möller. När han lagade mat på TV4:s nyhetsmorgonprogram när jag var ung så var jag helt övertygad om att Jan Boris-Möller hette Jan-Boris i förnamn. Det gör han tydligen inte. Tydligen heter han Boris-Möller i efternamn. Det är helt sjukt. Alla säger ju Janboris (paus) Möller. Ingen säger Jan (paus) Borismöller. Dåligt, Sverige.

2. Att ingen förrän nu har frågat vad som är grejen med Marie Lindbergs öga. I Sverige är vi väldigt duktiga på att hitta varandras tillkortakommanden och har duktigt bra koll på var man ska sticka stiletten. Marie Lindberg deltog i Melodifestivalen i vintras och slog igenom. Alla som såg programmet noterade att något var mysko med Maries öga. Skelade hon? Men det var märkligt tyst. Ingenstans skrevs eller pratades det om Maries öga. Förrän idag! Marie Lindberg blir intervjuad i GP och frågan ställs: Vad har hänt med ögat? Det tog flera månader! Jag säger inte att hövligheten är fel. Kanske är den till och med eftersträvansvärd. Men hövligheten är märklig i ett land där alls ska sättas åt och där knivarna ständigt vässas.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Blogga mer. En om dan minsdt. jag har tråkigt.
/Nässä

Daniel sa...

För rätt summa pengar är jag beredd att flytta hem till dig och ha högläsning ur min samlade textproduktion.

Tetzie sa...

jag vill också ha mer blogg! Rädda en uttråkad slav. (själv har jag just tagit upp ovana att blogga, har insett hur mycket tid man faktiskt kan göra av med) så pretty please, mer!
(och självklart linkar jag till dig]
<3

Tetzie sa...

BTW:
jag vill bara slå ett slag för Ja-Boris Möller!
Fler dubbelförstanamn och mindre dubbelefternamn.
eller....?

Daniel sa...

Tetzie: Erbjudandet jag presenterade för Nässä gäller även för dig.

Men jag är smickrad. Under sommaren sitter jag på en redaktion och får betalt för att skriva. Men jag ska försöka blogga ur mig något vettigt. För din skull.