måndag, juli 16, 2007

Elin Kling till höger, men ändå inte



Aldrig blir man gammal så snabbt som när man växer upp på internet. Och sällan känner mig sig så gammal som när man inser det.

Jag började blogga 2005 och läste, nästan maniskt, alla bloggar som där och då var nödvändiga att läsa för att överhuvudtaget kunna betraktas som tänkande individ. Få av dem finns kvar, andra har blivit så tråkiga/etablerade att ingen bryr sig om de finns kvar eller inte.

På den gamla goden tiden var, med vissa undantag, de mest lästa bloggarna också de bästa bloggarna. Så är det inte idag. När den insikten nådde mig bestämde jag mig för att sluta läsa de populära bloggarna.

Jag häpnar när jag läser att bloggar som Fosfor gadgets, Videofeber, Macfeber, Prylfeber, Style by Kling och 456 Berea Street tillhör de tio mest läsa bloggarna i dag. Jag har nämligen aldrig hört talas om någon av dem, än mindre läst dem.

Det jobbiga med bloggsfärens (hatar det ordet) explosionartade tillväxt av välbesökta skitbloggar är att det påverkat min konsumtion av bra bloggar. Vem orkar leta guldkorn bortom Bloggtoppar och -portalers topplistor när man hela tiden måste vara beredd att slänga händerna för ögonen för att slippa läsa ens en bokstav skriven av någon usling?

Jag känner igen mitt beteendemönster. För fem år sedan retirerade jag från Lunarstorm och återuppsökte det Skunk som jag lämnat för det orangea communityt. I dag har jag helt gett upp bloggarna och läser bara de som ni hittar på länklistan här till höger. Jag kallar dem inte ens bloggar. Det är mina vänner.

7 kommentarer:

jp sa...

ååå äntligen en klockren attack mot tramsbloggare!


/jp

fiktionen. sa...

dina vänner är mina vänner. snart ses vi // jg som är glad över att gothia har startat så att hon får lite pass.

Joel Josefsson sa...

Jag har slutat läsa andra bloggar än min egen för längesen

Daniel sa...

Det gör du helt rätt i.

Anonym sa...

jag har slutat läsa.
/nasse

motherfakka sa...

blogga är roligt, utmanande och socialt.

Karolina på Metroblopggen sa...

What? Du säger att du har dina vänner till höger, och jag finns inte med!
Daniel, Daniel, vi är ju vänner på Facebook.