lördag, juli 07, 2007

Inget regn på elefanterna



I går regnade det i Göteborg. Så mycket att jag helt planlöst gav mig ut på centan på paraplyjakt. Mitt senaste paraply, inhandlat för 150:- på Wedins, slarvade jag bort på spårvagnen trots att paraplyet var tre meter långt och i det närmaste skulle klassas som ett parasoll.

Alldeles intill min arbetsplats ligger en väskaffär, en sådan dit man inte går om man inte bor i Örgryte eller Skår och har bestämt sig för att inhandla lite salami på saluhallen som ligger alldeles intill. Hela affärens väsen skriker ut att den inte är ett sådan affär dit Daniel Swedin går.

Men det är ändå till den här väskaffären unge herr undertecknad beger sig. Jag hittar ett svart litet paraply som är behändigt och ihoppfällbart och hela faderullan. Det ska jag ha!

- Det finns billigare paraplyer, säger expediten.
- Nä, jag tar det här, svarar jag. Svart ska det vara.
- Det blir 300:-, säger expediten.

I chock halar jag fram mitt kort och betalar paraplyet. Jag har precis betalat TREHUNDRA KRONOR för några smala stålbågar och tyg. Det är kanske den dyraste accesoar jag någonsin köpt. Jag kommer naturligtvis tappa bort det inom en vecka, det är sådant jag gör.

Tre hundra spänn... I och för sig är paraplyskaftet gjort av elfenben så jag får nöja med mig att elefanten vars bete jag numer äger rimligtvis mår sämre än jag.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Herregud Daniel. Försöker du bli en ny Axel S eller är du verkligen en 1800-talsdandy?

Anonym sa...

Det är Axel S som är en ny David S.

Magnus J sa...

Ja men vad var det då som fick dig att ändå gå med på den halsbrytande dealen?
Orklöshet?
Respekt?
Eller ren feghet?

Daniel sa...

Oförmåga att ta in prisinformation, och troligtvis en blanding av allt ovanstående.

Jag hade mentalt bestämt mig för det svarta paraplyet. Kärringen kunde sagt 10 000:- och jag hade köpt det.