torsdag, november 01, 2007

Alla mardrömmar kom i dag



Folk ska ha det erkännande de förtjänar. Det har jag alltid tyckt. Och trots att jag är en varm anhängare av Jantelagen blir jag kan bli lite upprörd över hur lite uppmärksamhet de etablerade medierna och våra samtida historieskrivare ger en av den svenska feminismens nu viktigaste ideologer: Hanna Fridén.

Som jag ser det är denna "estetiska och feministiska stilfascist" den mest betydande rösten i det som ibland lite slappt kallas jämställdhetsdebatten. Varför? För att hon har ett sådant ungt och nyvaket sätt att behandla den komplexa teoribildning som feminismen är. Det är så fullkomligt avväpnande och naivt.

Men hon är inte bara feminist. Hon är stylist, hon är journalist, hon är formgivare, och tydligen någon form av fascist. I min bok har hon alla rätt. Så kom igen Sverige, ge henne den kredd hon förtjänar. Som det är i dag verkar det bara vara jag och Hanna Fridén som förstår Hanna Fridéns storhet.

Det är alltså mig hon refererar till som "sina bloggläsare" när hon skriver:
"Utifrån vad jag hört från mina bloggläsare så är det många som tagit till sig vad gäller att reagera kraftigt och stå upp för sig själv. Folk har blivit medvetna om att saker som tidigare setts som förbjudet för en kvinna inte är lika ovanligt eller tabu som man tidigare trott."

Tack för alla insikter och för att du öppnat mina ögon, älskade Hanna.

3 kommentarer:

jp sa...

ansluter mej definitivt till den blygsamma skara som förstått fridéns storhet.
skulle vilja passa på att ta tillfället i akt att tipsa fridén den store om ännu en titel: stilist!

som den knivskarpa, oberoende, brutalt ifrågasättande journalist hon redan är, vill jag även belysa hennes känsla för språket. det är små detaljer som dessa, som kittlar oss beundrare behagligt under hakan.

Joel Josefsson sa...

Men vilken beskrivning hon har på bloggen. Den får hon inte många läsare för.

Nisse sa...

Gud vad elakt...Daniel, du är så ond.