torsdag, november 29, 2007

De goda omdömenas förbannelse



Göteborgs-Postens kampanj för att inbilla sina läsare att musikern David Urwitz är något att hänga i julgranen fortsätter oförtrutet.

I dagarna släpps herr Urwitz tredje skiva. De två tidigare har av GP belönats med högsta betyg och det har av recensenten (alltid samme!) svamlats om att "det här här är nästa stora grej!". Som alla med något intresse av musik vet så har recensenten (alltid samme!) haft fel bägge gångerna.

David Urwitz slog inte igenom med sin första skiva. Och inte med sin andra heller. Men igår recenserades skiva nummer tre. Den gränslöse recensenten (samme som de två tidigare gångerna!) har haft någon form av återkoppling med verkligheten och hittat skönhetsfel. Betyget blir bara en fyra.

Men det talas fortfarande om artisten som om genombrottet är förestående och att han har potentiella Tracks-ettor i sin hand. Att han är en ny Peter LeMarc och andra vansinnigheter.

"Det finns inte en artist i modern musikhistoria som fått den allra starkaste fyrbelysningen för sina tre första plattor. David Urwitz får det inte heller", ursäktar den hållningslöse skribenten att han bara utdelar det näst högsta betyget.

Så klart. Det skulle se ganska pinsamt ut om en medioker singer/songwriter som inte är angelägen för någon utanför GP:s nöjesredaktion skulle rosas som ingen annan rosats.

Men kampanjen lär fortsätta. Att David Urwitz är Sveriges största manliga artist, det tänker GP fortsätta hävda. Trots att ingen öster om Borås hört talas om karln.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har läst alla recensionerna och jag har dom tidigare 2 plattorna och tänker köpa den tredje och jag håller väl kanske inte med recencenten(stavfel?) i allt. Däremot tycker jag att David Urwitz gör förbannat bra musik stundtals, snarare; rätt ofta. Det är få svenska artister som berört mej på senare år, David är en av dom. Det jag inte förstår det är varför han inte recenseras i Stockholmstidningarna, vad jag sett i alla fall, jag menar; musiken är ju inte speciellt "Göteborsk", snarare rock av en man som verkar rätt ärlig i sitt konstnärsskap. Text o musik skriven av honom själv, och dessutom inga flörtar med "skitkomersialismmedierna" så lite uppmärksammhet i resten av landet kan man ju tycka att han är värd.
Det kanske är fel tid för en sån som han just nu, folk därhemma(bor utomlands) verkar ju vilja ha skit där också, lättuggat gärna purèat, tack, svälj, mmh, o vad enkelt!
Eller det kanske är jag som är fel ute, eller lever i fel tid just nu?
Hoppas inte det, däremot hoppas man ju på att tv-programmet Idol uppmärksammas lite mindre och Urwitz lite mera!
Stefan Karlsson, Frankrike

Magnus J sa...

Jag har aldrig hört talas om karln.
Och jag BOR ju i göteborg.

Idol, däremot, har jag hört talas om. Ikväll jävlar gäller det! Finns det nån rättvisa, så ska ju Andreas ut nu.
-Visst, han är jordnära och allt det där, men han kan ju som sagt inte röra på sig, och har ju bara ett läge.

Ribban sa...

Jag tycker det är skandal att Daniel åkte ur idol. Han körde sitt eget race.

Andreas sa...

Dave - love your music boy! Håkan gå och lägg dig, David har taigt över, fullständigt.