fredag, november 09, 2007

You say coke, I say caine



Vem - som inte var ung på 70-talet - gillar bandet Queen i dag? Vilken 14-åring upptäcker Queen och låter deras musik definiera de kommande sex-sju åren?

Band som Joy division, Velvet underground, The Smiths hittar nya vänner varje dag. Jag kan förstå det. De här banden är fortfarande hyfsat aktuella, säger något om oss och vår samtid och deras arv förvaltas i viss mån av band som kidsen gillar.

Jag kan till och med förstå att man som musikintresserat barn upptäcker storheten hos vidrigheter som Led Zeppelin och Black Sabbath.

Anledningen är ungefär den samma där. För människor som njuter av vidrigheter säger såklart Led Zeppelin något relevant 2007. De sa ju tydligen något relevant för människor som gillar vidrigheter redan 1969. Så mycket har vi inte utvecklats, trots allt.

Men vem upptäcker Queen? Vem vaknar en morgon och känner ett i skriande behov av att ha en Freddie Mercury-poster ovanför sängen? Vem lyckas se förbi pekoralen "We will rock you" och "Bicycle race" och komma till slutsatsen att Queen var ett storartat band?

Ingen. För Queen bara finns där. Som ett begrepp, tomt på innehåll. I dag upprör Queen ingen. Queen sätter heller inga hjärtan i brand. Ingen pratar överhuvudtaget om Queen längre.

Jo, förresten! Mika och Scissor sisters. Och visst är det symptomatiskt att just de här banden är Queens nutida lärljungar? Queen är ju den traditionella rockens "Grace Kelly" eller "I don't feel like dancing". Lättsmält, själlöst och oförarglig på ett roligt sätt. Perfekt att fylla islador och dansgolv med. Men ingenting mer.

Det är nästan sorgligt.

11 kommentarer:

Emma Kryhl sa...

Queen. -Själlöst?

Har du inte hört "Who Wants To Live Forever" ?

Ida sa...

Du borde ha rätt men jag lyckats möta Queen-fans lite nu och då, framför allt av holländsk härkomst av någon anledning...

Anonym sa...

Älskar Queen och är 17 år! Queen har gjort den bästa musiken som överhuvudtaget existerar! Riktig musik! Skillnad från skiten som spelas i radio idag.....

Queen <3!

Anonym sa...

Nej... Fyfan va trött jag blir. Jag är 15 år och ska fylla 16 om ungefär 2 månader.. För cirka ett år sedan hörde jag låten Don't stop me now. Sedan dess har jag inte kunnat sluta. Att bara skriva bohemian rhapsody är en ära. Jag har lyssnat igenom tusentals timmar queen. Flera dagar i sträck. Man sjunger av fulla lungors kraft då man hör Freddie ta i på Somebody to love ifrån Live at the bowl. Jag har många kompisar som gillar att lyssna på queen. Ja, hela min klass brukar kunna gå runt och nynna på "I want to break free". Men inte kan väl alla gilla samma musik? Det skulle inte vara roligt... Då jag började lyssna på musik var det artister som Meatloaf och band som AC/DC. Men problem var att mina föräldrar och min brorsa lyssnade redan på sådan musik. Jag ville hitta något eget, nåt som speglade mig.. Och ja, ända in i själen. Queen är min livsglädje. Går inte en dag utan att jag allafall lyssnar på Hammer to fall eller made in heaven.
Men inte kan du få kränka andra, som har andra musik smaker. Jag har inget problem med de som gillar Black Sabbath. Alla har sin personlighet och sin musiksmak. Jag skulle inte vilja lyssna på ett band som alla andra lyssnar på. Jag vill kunna lyssna på musik och kunna säga att det är min egen smak. Tänk va hemskt om alla lyssnade på Rhianna eller sådant. Fy va trist! Men inte är det bättre att alla lyssnar på queen. (Även om man är ett riktigt quuen fan så..)
Och att påstå att det inte finns några som börjar lyssna på queen har du mycket fel. Jag var på en skiv affär förra helgen.. Killen som stod brevid.. Han var max 13 år. Han köpte två queen skivor till sin storebror i födelsedags present.
Jag vill avsluta med att.. Ja Queen är bäst. Men man skulle inte uppskatta dem om det inte fanns skit musik också!

Anonym sa...

Queen har vart mitt favoritband sedan jag var 6 år, idag är jag 19. Det du skriver, att Queen idag inte sätter några hjärtan i brand osv, är rent bullshit, nått du fått för dig. Slår vad om att queen kan påverka ungdomar lika mkt nu som under deras storhetstid, bara dessa unga får chansen att lyssna på dom. Men som sagt, finns en jävla massa skitmusik nu som distraherar.

Matilda sa...

Hej! Nog har du till viss del rätt. Det är idag inte så många som lyckas dra sig loss från de kommersiella musikfällorna och hittar den riktiga musiken, den som jag själv lever av. Med det anser jag inte att all musik som produceras nu, inte ens all "kommersiell" musik, som spelas på Rix FM, är skit, det finns en hel del guldkorn :)
För sådana storband som Queen är det nog inte så kört som du tror heller! Jag är 17 år, och för bara ca tre månader sedan inskränktes mitt "Queen-lyssnande" till I want to break free, Killer Queen och Bohemian Rhapsody. Men så hände något, när jag av en slump snubblade över Innuendo, sedan Good Old-Fashioned Lover Boy och Crazy Little Thing Called Love. Därefter har jag bara supit i mig allt Queen jag haft omkring mig, och mina favoriter för nuvarande är inte några av "best of-låtarna", utan My Fairy King och Great King Rat :)
Vill nu mest av allt ha alla deras skivor, något som min ekonomi inte tillåter :( jag är ju bara en fattig student trots allt :P Funderar på att köpa deras skivor i ordning eftersom jag får pengar (har Queen sen tidigare). Eller tycker du att det finns någon skiva jag direkt måste skaffa, som jag inte kan vara utan?
Det finns nog hur många inbitna Queen-fans som helst där ute, i alla åldrar. Dom har bara inte insett det än. Jag hoppas bara att det går fortare än för mej för dom flesta, 17 år har varit allt för lång tid att leva i denna okunskap!

Pirate sa...

Jag lyssnar på Queen och har gjort det i flera år. Jag är snart 17år fyllda och brukar vakna med ett skriande behov efter Queenmusik. "Who wants to live forever" är ju bara en av hur många som helst bra Queenlåtar! Queen är verkligen underskattat och kanske lite bortglömt. Jag kan verkligen inte förstå varför, något så bra borde inte försvinna.
Mer Queen till folket!

Sophie sa...

Jag älskar Queen, är 18år och har lyssnat på dem sedan jag var 10. Jag måste hålla med om att man inte hittar så många Queen-fans idag MEN de finns, det kan jag lova. Själv lyssnar jag nästan bara på Queen och måste lyssna på Freddie Mercury varje dag. Jag vaknar upp varje morgon och känner ett i skriande behov av att ha en Freddie Mercury-poster ovanför min säng och Queen upprör mig och sätter mitt hjärta i brand och jag pratar varje dag om Queen. SÅ kom inte och säg att Queen är ett gammalt glömmt band!!

mistermalin sa...

jag älskar Queen har till och med en freddie mercury tatuering på benet ;D

www.teddyochfreddy.blogg.se

Anders sa...

Vill bara ge ett tips till alla Queen-fans här.

Jag fann Queen när jag var 12, idag är jag 30. Dom första åren var jag HELT såld, men efter många år av intensivt lyssnande har jag idag tyvärr lyssnat sönder många av låtarna. Det kan vara bra för alla andra här att tänka på - lyssna inte sönder låtarna!

Nu till tipset. Jag trodde aldrig att jag skulle hitta ett "andra" Queen, inte ens ett band i närheten. Men för några år sedan fann jag Magnum, även det ett brittiskt band som har hållt på sedan 70-talet och fortfarande är aktiva. Dom spelar melodisk hårdrock i samma höga klass som Queens, väldigt energifylld och med härliga texter.

I en intervju med sångaren i Magnum berättar han att det han ångrar mest i livet var att han inte tog chansen att snacka med Freddie Mercury, trots att han befann sig på Queens efterfest efter Wembley ´86. Jag skulle dock säga att Magnum kommer som god tvåa efter Queen om jag skulle lista världens genom tiderna bästa band/låtskapare. Queen hade Freddie, och en sådan röst kommer aldrig någonsin mer att existera. Därför kommer inget band att slå dem.

Magnum har en egen musikstil, och gillar man Queen, så har man i Magnum något underbart att upptäcka! Köp en greatest hits-skiva så lovar jag att du är såld efter några lyssningar!

Felicia sa...

STOOOOOOP THE BULLSHIT!
Queen är INTE tomt på innehåll, bara ett begrepp, dött. Queen lever!
Jag är 14 och har inte lyssnat på något annat än Queen sedan jag var 12 år gammal och hörde Don't stop me now på tv. Det var ett av de största ögonblicken i mitt liv, jag satte mig ner på golvet och började gråta för att det var så vackert. Innan dess lyssnade jag på meningslös hiphop. Genom Queen har jag hittat andra band och artister som jag också tycker mycket om, men Queen liknar inga andra. Och jag är inte nån av dom som säger sig älska Queen men bara lyssnar på de största hitsen om och om igen, jag älskar alla Queens låtar. Jag kan varje ord och varje trumslag i de 168 låtarna från stuidoalbumen. Och den enda anledningen till att jag inte känner ett skriande behov av en poster över min säng är att jag redan har två stycken.
Så kolla noggrannare innan du skriver, Queen är långt ifrån döda!