tisdag, december 18, 2007

Årets skivor 06-10

Okej, nu är det dags att sammanfatta det här året. Jag börjar med att summera årets skivutgivning. Tjugo stycken skivor har jag valt ut. Här kommer nummer 06 till 10 på min lista.

06. Babyshambles - Shotters nation

Nä, den var faktiskt inte bättre än debuten. Mer fokuserad, mer producerad kanske. Men bättre? Nej. Det var ju vansinnet och det oberäkneliga vi älskar med Pete Dohertys musik. Och vansinne och oberäknelighet var så gott som bortrensat från "Shotters nation". Men trots allt var Babyshambles andra skiva den mest vitala samling rocklåtar som gjordes i öriket under 2007.



07. The Coral - Roots and echoes
The Coral kom i år till samma insikt som jag: blues är djävulens musik. För mig resulterade insikten i att jag i år inte får några julklappar av Nils. För The Coral resulterade insikten i att de gjorde sin bästa skiva någonsin. De vann, tror jag.





08. Jack Peñate - Matinée
Jack Peñate dansar obehagligt och fånigt i sina videos. Men det där väger han upp genom att göra musik som låter som alla bra band som börjar på the: The Housemartins, The Beautiful south och The Lightning seeds. Smart indiepubrock för dans och sorg, alltså.





09. The Thrills - Teenager
Ett nytt album från ett band som vi glömde i höjd med förstasingeln från deras andra skiva, kan det vara nåt? Svaret är ja. "Teenager" är ett sådant där album där varenda låt är lika bra. Det är en helhet, ett konceptalbum. Visst, ingenting sticker ut och man kan förvisso se "Teenager" som en tjock gröt. Men jag vill gärna ha min gröt jämntjock och serverad av duktiga grötmakare. Det är The Thrills. Och för överraskningens skull glömmer de inte bittermandeln heller.


10. Rilo Kiley - Under the blacklight
Nu har vi börjat förstå hur bra softrocken är. Christopher Cross, Loggins & Messina, The Doobie Brothers, Steely Dan och Hall & Oates är våra nya The Smiths. Och Fleewood Macs albumtrilogi "Rumours", "Tusk" och "Mirage" har blivit lika viktiga som någonsin "The Queen is dead". Några som fattat det här är alt-rockarna Rilo Kiley som med sin "Under the blacklight" gjort karriärens bästa skiva. Här finns blue-eyed soul, folk och stelbent disco. Det är så softrockigt och snyggt att man tar sig för pannan i ren chock.

1 kommentar:

Nisse sa...

Nils har enligt uppgift köpt en julklapp och kommer enligt säkra källor att förvänta sig en från dig.
Jag erfar att han är redo att lägga bluesbeefen bakom sig.
- Inga kommentarer. Eller jo: Gud är Göteborgare. Hälsa Daniel det, säger Nils.