lördag, december 15, 2007

Årets skivor 11-15

Okej, nu är det dags att sammanfatta det här året. Jag börjar med att summera årets skivutgivning. Tjugo stycken skivor har jag valt ut. Här kommer nummer 11 till 15 på min lista.

11. Säkert! - Säkert!

Redan med "Det här är vad dom säger", den första låten på Annika Norlins svenskspråkiga debutskiva, vann Säkert! en promenadseger. Det här är vildvuxen, rättfram och okonstlad popmusik, omöjlig att värja sig emot. Hör bara hur Norlin sjunger "bräcklig" på tjock jämtländska i ovan nämnda låt och känn hur ditt hjärta lägger ner vapnen.



12. Sahara hotnights - What if leaving is a loving thing
Det har varit gitarrernas år i år. Vi har hittat tillbaks till det där instrumentet som vi efter några år på Embassy-diet lärde oss att hata. Men nu är gitarren tillbaka! Och det är väldigt logiskt att det är just Sahara hotnights, ett förbisett rockband som gjorde en too much, too soon-karriär, som hjälpt oss hitta hem. På "What if leaving is a loving thing" gör de den snyggaste gitarrpopen vi hört på länge.


13. The Concretes - Hey trouble
Jag kommer inte undan känslan av att "Hey trouble" är den logiska uppföljaren till Brainpools gravt underskattade "You are here". Precis som Brainpool för snart tio år sedan är den nya versionen av The Concretes ute på samma martatonlopp mellan organisk luftighet och gitarrer som marscherar i iskall maskintakt. Det sprakar i högteknologiskt ljusblått utan att någonsin vara något annat än klassisk rockmusik.


14. The Tough alliance - A new chance
Efter fjolårets inoficiella soundtrack till "Brideshead revisited" kom landets mest otippade Ultima Thule-fans tillbaka till popmusiken. Och som de gjorde det! "A new chance" var ju sympatiskt befriad från spelad arrogans och gapiga hits. Den var allt det som överskattade debuten "The new school" inte var.



15. Justice - †
Låt oss vara ärliga för en stund. Det här är verkligen inte årets femtonde bästa skiva. Mycket på "
†" är olidlig terrortechno, omöjlig att ta till sig om man inte är drogad på en båt i Rosenlundskanalen. Men låtar som "D.A.N.C.E.", "Waters of Nazareth", "Gensis" och framför allt Uffie-samarbetet "The party" väger upp allt det där. Om vi låtsas att " †" bara var de låtarna - årets femtonde bästa skiva!

4 kommentarer:

Johanni Sandén sa...

Just nu vet jag inte hur jag ska tackla att du har placerat Sahara Hotnights före TTA.

Daniel sa...

Haha, du hittar säkert ett sätt.

Sara sa...

Jag håller tummarna för att du har vett nog att lista Artic Monkeys - Favorit Worst Nightmare i topp! Jag räknar med dig, Daniel, jag räknar med dig.

Hasse med slangen sa...

Säkert! suger orangutangdrule. Kolla bara på skivomslaget. Lyssna på texterna. Lyssna på dom återvunna ackordgångarna. Reflektera. Sen kan du, precis som jag, spy på skiten.